tisdag 26 oktober 2021

Kvinnor jag tänker på om natten - Mia Kankimäki


Vad kan en fyrtioårig barnlös kvinna göra med sitt liv? Gå i historiska kvinnors fotspår: orädda upptäcktsresande, begåvade författare och passionerade konstnärer.

Mia Kankimäki säger upp sig från sitt jobb och hyr ut lägenheten för att resa till Tanzania och följa Karen Blixen; hon reser till Japan för att se hur den världsberömda konstnären Yayoi Kusama lever. I Florens söker hon bortglömda renässanskonstnärer på Uffizierna. Kankimäki inspireras av äldre tiders äventyrare, som Nellie Bly, amerikanskan som 1890 reste jorden runt på 72 dagar med bara en handväska. Om de här kvinnorna klarade sig i världen för hundra år sedan, varför inte hon?

Kvinnor jag tänker på om natten är dels reseberättelse, dels självbiografi, hejdlös kvinnohistoria och en bok för alla som någonsin velat resa till de platser de läst om.


Mia Kankimäki funderar kring hur man lever meningsfullt och besöker därför tidigare kvinnors liv. Hur har deras liv sett ut? Kan det ställas i relation till någon annans? Ens eget till exempel? 

Karen Blixen (1885-1962); https://sv.wikipedia.org/wiki/Karen_Blixen

Välden är full av fantastiska människor. De är som de är, som de är fostrade och som livets tillfälligheter gör och ger - eller som de själva åstadkommer. Vi är inte själva i våra val, i våra liv eller med de omständigheter som drabbar oss. Vi är en del av något större. Karin Blixen fick uppleva mycket, hon fångade tillfälligheter och gjorde saker av sitt liv. Men, hon drabbades också av omständigheter hon inte kunde styra över. Så var det för henne och så är det för dig och mig. Vi kan vara drivna, men ändå hamna i en fåra som inte för oss i den riktning vi önskar. Det är både spännande, inspirerande, glatt och förödande. Om jag vill utforska Afrika eller gå i Karen Blixens fotspår, vart skulle det föra mig då, tro? Blixen kommer till en annan miljö. Hennes man är som han är, ekonomin är som den är och kompetensen likaså. Och tiden. Kärleken, livet och tiden. 

Men, skulle jag klara mig bättre? Nja, knappast. Det är inte min spelplan, men jag kanske är försiktigare eller bara tänker i andra spår. Men, å andra sidan kanske den tid jag finns i skapar annan problematik. Som krig, övergrepp, hat, glädje eller möjligheter. Ja, det är beroende av mig, men också av annat.  

Mia Kankimäki färdas, undrar och upplever. Reflekterar över Blixens resa och sin egen. Ja, det är intressant, reflektioner är intressant. Hon gör det i sin tid. Lär sig nytt och annat. Låt oss alltid minnas att vår tid och annan tid innehåller olika livsförutsättningar. Ja, en så enkel fråga som hantering av familjens smutstvätt ter sig olika från en familj till en annan. Vatten, är en annan. 


A..





#Kvinnorjagtänkerpåomnatten   #MiaKankimäki   #karenblixen 
#roslagensbokhandel #norrtälje #välkommentillbokhandeln #sensusnorrtälje #välkommentillnorrtälje #kulturiroslagen #kulturtorget #samtalgörskillnad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...