torsdag 28 mars 2019

Agathe - Anne Cathrine Bomann


En livstrött psykiater i 40-talets Paris räknar dagarna till pensionen. Men allt ställs på ända när han motvilligt tar emot en ny patient, en ung kvinna som absolut vill gå i terapi hos just honom. Samtalen med patienten Agathe får honom allt mer ur balans, vem av dem är det som behöver hjälp egentligen?

Kärlek, död, livsglädje och ensamhet - med lätthet och glimtar av lågmäld humor hanterar Anne Cathrine Bomann livets stora frågor i denna underbara debut. (Sekwa förlag - Norra)

Oj, säger jag som läser Agathe. Jag glömmer att öppna butiken. Jag har drunknat i boken. Så det kan bli, tänker jag, ja, så det kan bli, tänker jag och ler. Öppna kan jag göra sen, eller när någon rycker i dörren. Just nu känns Agathe - av Anne Cathrine Bomann - viktigast av allt.

Boken är lättläst. Tankeväckande. Förundrande. Enkel. Komplicerad. Kanske också en smula roande. Vad är livet? Vad är friskt? Vem är i balans och vem är inte?

Hur kan vi leva våra liv helt uppslukade av vårt arbete och sedan plötsligt upptäcka att livet och vår närhet - miljö & människor - är något helt annat?

Vem är hon, Agathe? Vem är jag själv, eller han som är psykiater i 40-talets Paris? Vem är hans granne, som han trodde kände honom en smula genom ljuden genom väggen? Höll han inte ett öra på honom?

Vilka människor eller händelser är det som öppnar våra ögon, förändrar vår dag? Vad är det som väcker mig - oss - ur livets gilla gång?

Faktum är att Agathe - är alldeles underbar. Läs den, och låt mig gärna veta om du håller med om att det är en riktigt fin bok. Eller berätta det för världen, förlaget eller författaren! :)

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...