fredag 18 oktober 2024

4/12-24. Föreläsning med Karl Hedin.



4/12-24. Föreläsning med Karl Hedin


Hon säger: det där var udda, det stämde inte med dig. 


Jag svarar: jo, jag är en paragrafmänniska, så det stämmer verkligen. För mig är demokrati, klimat, rättvisa, folkbildning, allemansvett och rättssäkerhet viktigt. Ja, mer än så, men det är några viktiga frågor i mitt liv. 


Ahh, sa hon, jag trodde det var fråga om varg och jakt.

Ja, kanske, säger jag, men för mig rör det sig om rättssäkerhet. Jag är inte så intresserad av varg och jakt. Andra kan ha den ingången i frågan, men inte jag.


Jag lärde mig under mina år i den statliga myndighetens famn att det är lätt att bara se paragraferna och inte människorna. 


Paragraferna är inte formade för alla situationer, så det gäller också att se andemening, avsikten, med mera. Å andra sidan kan man inte frångå paragraferna när de träffar prick. Men, det gäller också att fatta när man - som myndighetsperson, sittande på resurserna - har fel. Ty annars nyttjar man samhällets resurser och den mänskliga kraften fel. Eller missbrukar sitt uppdrag. 


Jag har bokat in en föreläsare som blev utpekad av rättsväsendet, där myndighetspersoner aldrig släppte, men han sen blev frikänd. Han är ändå dömd. Han är frikänd genom juridiken, i rättsordningen. Han är kanske inte frikänd i folkdomstolen, så rättsväsendet - individer på svenska myndigheten - har svärtat ner bilden av honom. Hur rentvår man sig, får upprättelse? Är det möjligt? 


Jag hör människor säga: ja, vi vet inte om han är så oskyldig. Han kan säkert ha gjort det. Han är frikänd, svarar jag. Ja, man vet ju ändå inte, svarar hen och pratar vidare som om hen inte tror på personens oskuld. Ja, hur rentvår man sig, får upprättelse? 


Rykten är ett otyg. Vem skapade och spred ryktet - och varför? Hur får man bort det? 


Du får bara höra hans sida, det är enkelspårigt, säger någon. Ja, hur ska han annars få dela sin sida av historien, låta oss veta, om han inte får berätta? Det är hans historia. Han vet mer i frågan än folkdomstolen, alltså människorna som dömer utan att ha hela bilden. 


Så, lyssna på den som har utgångspunkten och borde veta bäst. Hitta inte på själv, utifrån egna tankar och medias klickrubriker. Gå till källan.


Titta in i bokhandeln för information om föreläsningen. Eller anmäl dig helt enkelt bara. 


Gick jag i försvar nu? Jag vill verkligen lyssna till den här föreläsningen. Rättssäkerhet är viktigt. Ju. 


A..


Info om föreläsningen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...