lördag 12 oktober 2024

Näringsliv. Gata och park. Norrtälje kommun.

Till

Näringsliv. Gata och park. Norrtälje kommun.

Kopia till: 

Norrtälje handelsstad (för näringslivsinformation).

20241012.

Häromdagen bokade jag en lokal genom Kultur och fritid i Norrtälje kommun. De svarade utan dröjsmål, rappt och koncist. Jag gladdes och förundrades, för att svar annars (överhuvudtaget) är otroligt svårt att få från Norrtälje kommun. De svarar nästan aldrig. (Tack, till lokalbokningen, som svarade fantastiskt snabbt!)

Det påverkar mig som företagare att veta att jag aldrig får svar från en viktig samhällspart. För mig är det allvarligt. 

Just nu gräver man upp våra gator, t ex Rögårdsgatan och Lilla torget. Man sätter stora hinder och går hem. En hel veckas avstängning för ett jobb som tog max en dag, sammantaget. Därefter har ytan stått öppen, gatstenarna legat i högar och avstängningen bestått. Ingen har arbetat. 

Det påverkar mig som företagare att människor inte kommer fram till min butik. För mig är det mycket allvarligt. 

På gatan ligger uppbrutna gatstenar. I staden finns bus och skadegörelse, de stjäl cyklar, kastar blommor och förstörs. Nu ligger gatstenarna fritt, öppna för att hivas in i butikernas rutor. Omgivande butiker uttrycker oro, jag likaså. 

För oss är det mycket allvarligt att gatstenarna ligger i öppen dager. Tillfället gör tjuven, sägs det. Kanske gör serverade stenar det också, det är bara att böja sig, lyfta och slänga rakt in i de svindyra rutorna strax intill.

Sen fredag, eftermiddag, läggs stenarna tillbaka på gatan. Han jobbar ett par timmar, går sedan därifrån. Jordhögen, stenarna på torget, det grävda utanför Wallinska gårdarna står fortfarande öppet. Arbetaren har gått hem, ingen har ersatt honom. 

Gatan är fortfarande avstängd. Stenarna ligger öppet att lyfta. Lyfta, stjäla, kasta, sprida. 

Det påverkar mig - och andra företagare - mycket stort när gatan är uppbruten och avstängd. 

Jag förstår att samordningen är svår, att olika personer och företag gör olika uppgifter. Jag vill dock uppmärksamma er på att det är mycket skadligt för andra - t ex privatpersoner, transporter, företagare, kunder - när människor inte kommer fram, när det inte finns tidsplanering och alternativ och när gator är avstängda utan att det är nödvändigt. 

Just nu står Rögårdsgatan avstängd utan att den är uppgrävd. Jobbet tog några timmar, avstängningen har hittills varat en vecka. Det påverkar oss mycket stort. 

Logistiken, tidsplaneringen och färdigställandet är uppenbart helt felaktigt planerat. Ja, och information. Det lämnar väldigt mycket att önska här.

I vilken mån tar man hänsyn till omgivningen - privatpersoner och näringsliv - när man planerar avstängning av gator och torg? Det påverkar oss. Det är inte försumbart. 

I vilken mån tänker man på säkerheten när man låter lösa gatstenar ligga dag efter dag? Det påverkar oss. Vi oroar oss. 

Anette Grinde 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...