tisdag 15 oktober 2024

Tora Tvärtom. Malin Olsson. (3-6 år)

 


”Tora är verkligen upptagen! Hon kliver upp tidigt, bäddar sängen och hjälper mamma med maten innan hon går till skolan. Efter skolan gör hon sina läxor, matar katten och går på fotbollsträning. Eller... gör hon det?”


En lättläst och rolig bok för 3-6 år, där text & bild motsäger varandra. Den kan funka som en rolig lässtund innan läggdags eller när på dygnet ni önskar. 



Ja, du Tora. Det verkar ju inte riktigt som du gör som du ska. Du lajar mest runt, eller hur? Du är inte bråkig, du är lugn och fin, men ändå gör du inte riktigt det du ska. Gör det något, kan man undra, när du ändå verkar så lugn inombords? 


Det är skönt att känna lugnet. Hon gör tvärtom, men utan att vara bråkig. Jag förlåter henne utan att uppröras. Det är skönt. Kanske beror det på att det bara är Tora som är karaktär i boken. Där finns ingen förälder eller annan vuxen, men de är förstås strax intill. 


Illustrationerna är fina, lagom och med lugna färger. Det är bara Tora, inte massa annat runt omkring. Tora på tvären, längden och upp och ner. Lite hur som, fint och lugnt. 


Tora tvärtom handlar om Tora som gör lite tvärtom, men det görs fint. Kanske är det det, lugnet, som gör det fint? Det som gör att jag vill läsa den för mina små runt omkring mig? 


Tora tvärtom rekommenderas. Den är finfin och den passar de små i åldern omkring 3-6 år.


Jag blir glad av alla dessa fina barnböcker. 


Tack.


A..


#toratvärtom #malinolsson #solförlag #roslagensbokhandel #platsendärsamtalförs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...