söndag 4 juni 2023

Vad vill du läsa?

Häromdagen talade vi om feelgood i butiken. Ja, det gör vi ofta, eftersom det finns kunder som gillar det. 

Vi talade om vikten att läsa, önskan om bredd och hur ljuvligt det är att det finns så många olika typer av litteratur. Feelgoodläsare ursäktar sig ofta, mitt svar är alltid att det inte är något att ursäkta sig för. Läs, bara läs, säger jag om det du vill läsa. Utmana dig gärna, men läs också det du tycker om att läsa. Kanske är det bäst att varva, prova något nytt, lite då och då. 


Låt läsningen passa det du är, för dagen. Behöver du feelgood, läs det. Jag har det på frontborden och i reahyllan. Behöver du serier, läs det. Det står bredvid poesin. Det finns också i antikvariatet, en trappa upp i bokhandeln. Vill du klassiker, se klassikerhyllorna och nobelprishyllorna. Vill du veta hur vi gör och tänker i bokcirklarna, fråga bokhandlerskan vad deltagarna har sagt och läst. Det är ok att vandra i vilka träsk du vill (folk säger ofta att de är fast i deckarträsket och har svårt att ta sig loss.) 


Vill du byta riktning så pekar jag dig gärna till andra hyllor. Det är alltid du som avgör, vet bäst vad du vill och kan, men jag kan ge dig nya spår. 


Ja, jag vill! sa flera läsare när jag talade om Farväl, Söderberga. Det är fint att läsa om Roslagen. Det kan vi också göra i Singödeckarna, Vänligheten, nyutgivna Sommaren 1985 och Adepten. Roslagen är vårt hemma, det gillar många att läsa om. 


Läsarnas glädje står högst i kurs hos mig. Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 


Anette Grinde 
Tfn 0708905731 
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...