söndag 12 mars 2023

Mötesrapport 11/3-23. Kalevalaföreningens teatergrupp Maahiset spelade en föreställning i bokhandeln

 


Kalevalaföreningens teatergrupp Maahiset spelade en föreställning om kvinnorna kring Runeberg i bokhandeln i Norrtälje. 


Föreställningen drog fullt hus och fem kvinnor spelade sina roller med bravur. Det må vara för en tid sedan Finlands nationalskald verkade (1804-1877), men kvinnorna stred för sina rättigheter redan då. Ja, kanske har det alltid gjorts, för att det är ett måste. Kvinnorna - kaxiga kvinnor, härliga kvinnor och starka kvinnor - berättade om finländska eror, människor och tankar som har bäring i varje tid. Vi vill se utveckling och utbildning även för flickor och kvinnor, är ett stående mantra. Då som nu. Vi vill utvecklas och vara. Då som nu. 


I vår tid strävar vi också efter att vara aktiva människor, inte glömma våra rötter, vår kultur, vårt språk och vara tillsammans i det vi gör. Aktiva tillsammans, i vår grupp och tillsammans med andra. Vi strävar efter vi-et, inte vi och dem. Det är dessa kvinnor, de som verkar i Kalevalaföreningen och i andra föreningar som lyfter och synliggör deras finländska rötter, som gör just det. De strävar, utvecklar och samverkar. Det finns inga skäl att glömma eller förtränga rötter, oavsett härkomst eller grund, vi vill gärna också berätta för andra. Det är alltid smart att lyssna. 


Jag blir glad när jag ser dessa sprudlande kvinnors aktiva förenings- och teaterlust. De skapar guld för själen för mängder av människor, förutom sig själva. Bak, teater, föreläsningar och resor är exempel på sånt de gör. Och mer därtill. De är människor som gör skillnad. 


Jag tackar och bugar så att det det stramar i bakhasorna. Jag tackar för en fullsatt bokhandel, för människor som njuter kulturen och jag tackar för alla som utövar. Jag tackar för samarbeten som ger glädje för fler. Ni - utövare och besökare - får en guldstjärna i kanten från mig. Utan er är inte heller jag något alls. 


Vad vore vi utan kulturen? Vad vore vi utan alla som gör, samarbetar och glöder? Jag vore ingenting, vad vore du? 


Tack, för alla fantastiska kvinnor (och också några få män), som gör så mycket skoj tillsammans.


Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje (i vars lokaler föreställningen spelades) säger: Tack, tack, väldigt mycket tack. Ni är guld för min och många andras själ. 


Anette Grinde 

Tfn 0708905731 

Mångfald Tillsammans


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...