torsdag 23 mars 2023

23/3-23. Mitt Roslagen

 





Vad vore vi utan författarna? 


I bokhandelns olika (fysiska och mentala) rum bor berättelser som får oss att tänka och skapa mervärden för varandra. Det är vackert att samtala om vad det betyder att vara det vi är, var och en. Karaktärerna i böckerna som beskriver oss, människorna i världen, får oss att fundera hur de är, och hur vi själva är: komplicerade och fantastiska, i alla de skikt vi är. 


Någon pratar om poesi, nämner Mickaela Persson. Hon var i bokhandeln under Norrtälje litteraturfestival 2022, signerade och läste sin poesi. Hon passerade inte obemärkt, satt sig för alltid i mitt hjärta. Hon har nu fått Katapultpriset 2023 och dessutom kommer hon och samtalar med Selene Hellström under Norrtälje litteraturdagar 2023, som bokhandeln arrangerar 8-13 maj. Vi kommer att prata om hennes skrivande, texterna, priset och kanske också något om att hon är blind. Det gladde mig oerhört att hon tilldelats årets pris, som är ett skönlitterärt pris för debuterande  författare. Jag ser stort fram emot samtalet i bokhandeln under vårens litteraturdagar i Norrtälje. 


Ifjol fick Axel Burénius Katapultpriset för sin roman om lastbilschauffören som krockar med en personbil och flera ungdomar dör. Tillfälligheter förändrar livet för många, kanske oss alla. En mikrosekund, en kurva eller en människa kan avgöra hela vår framtid. Till plus eller minus. Axel Burénius bok Dödsängel har korsat min tanke och kommit upp i många samtal sedan min läsning och mötet med Axel Burénius under litteraturfestivalen i Norrtälje ifjol. Om inte han satt sina tankar om livet och döden på pränt, så hade kanske inte frågan diskuterats så ofta i den här bokhandeln. Jag tänker det som utvecklande och vackert, trots fasan i händelsen för Axel Burénius, familjerna och chauffören. Det som för mig är tankeväckande är sorg och förtvivlan för andra. Livet påverkar oss olika, för att vi står nära eller på håll eller har olika tankespår i oss. 


Vi hade nyligen besök av Anne Liljeroth i bokhandeln. Hon talade om sitt skrivande, sin nya bok Hela mitt hjärta och hur hon arbetat sig framåt i processen med boken. Det ligger många tankar, många timmars text- och tankebearbetning, research om psykologi och karaktärer bakom en bok. Jag är oerhört tacksam för författarnas kompetens, att hålla i sin berättelse, utforska den och samarbeta om den med flera olika personer. Redaktörer, förläggare, omslagsmakare, avtal, rättigheter, korrekturläsare, tryckeri, distributionskanaler och läsare är några av alla som är inblandade och påverkar processen för en författare och mig som läsare. En författare måste besitta många kompetenser för att hålla i sin text och få den utgiven. Jag är full av beundran för den som kan denna konst. Utan dessa människor vore jag ingenting, vare sig som bokhandlare eller som läsare. De är guld för min själ. Anne Liljeroth gör skillnad för mig, kanske också för dig. 


I ett samarbete med barnboksförfattarna Lise-lott Ökvist och Lina Jakobsson kommer vi att ta sikte på skaparglädje för skolbarn. Ja, vuxna också, men barnen har en särskild plats i våra hjärtan. Barnens läsning och fantasiskapande aktiviteter är det bästa som finns, Lina och Lise-lott är pedagogiska stjärnor där. Det känns otroligt roligt att få se och känna deras kunskap flyta över till barnens sinnevärld. Att ge liv åt en stol, i fantasi och ord, hur gör man det? Ja, missa inte deras litteraturdagsaktivitet. Det blir kul, du som vill och kan är välkommen att komma och måla världen med dina ord.


Ord, text, fantasi och samtal: vad gör det med oss som människor? 


Anette Grinde 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 

Www.roslagensbokhandel.se 

Tfn 0708905731 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...