torsdag 16 mars 2023

Olle Henriksson, 98 år. Norrtälje.



Olle Henriksson var en särskild stjärna. Jag mötte honom i Rotary i Norrtälje för flera år sedan. Han var intresserad och kunnig, lyssnade på människor. Han var en allvarsam och leende kraft. 


Under de senaste åren har jag återkommande mött honom i bokhandeln. Han var en kunnig och intresserad människa, som inte slutade att förkovra sig och att samtala. Han kom med ett urklipp om en nyutgiven bok som intresserade och beställde om den inte fanns i hyllorna. Han intresserade sig t ex för historia och vår samtid, beställde böcker i bokhandeln ända in i det sista. 


Olle skojade och var allvarsam, påtalade ofta vikten av att handla i de lokala butikerna. Han visste betydelsen av det lokala näringslivet, hade själv en stark lokal förankring. Han bedömde relevans i service, pris och vara. Han var en hedersman. Jag blev alltid glad när han kom eller när han och hans hustru Sonja stillsamt vandrade över Lilla torget. De hejade glatt och gärna, mötte med goda ord. 


Han har drivit lokala företag under många år och stod på valbar plats i politiken i det senaste valet. Glöden och intresset för den lokala platsen gick inte ur. 


Jag tänkte på honom häromdagen, undrade var han var. Dagen därpå dök sorgebudet upp i den lokala tidningen. Det gör mig ont i hjärtat när människor med klokskap och värme lämnar jordelivet, även om vi alla ska den vägen vandra. Han fick ett långt liv (98 år), var vid frisk och klok hälsa (i det jag kunnat se) och tillförde gott till sin omgivning. 


Jag ska för alltid minnas honom med ett leende inom mig. 


Anette Grinde, Norrtälje 




Minnesrummet

https://www.minnesrummet.se/#/Case/836458/


Artikeln Norrtelje tidning 

https://www.norrteljetidning.se/2023-03-15/olle-henriksson-har-avlidit--grundade-flygfyren


Om politiken : 

https://youtu.be/VYOfkVhmt84

DN digitalt; 27/3-23

https://www.dn.se/familj/till-minne-olle-henriksson/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...