fredag 26 augusti 2022

Jag tänker att det är vackert..

Jag tänker att det är vackert när människor kommer in i butiken och frågar efter äldre böcker. Idag kom en kvinna in i butiken och frågade efter en författare och hens böcker. Jag hade slut på böckerna från hen och kvinnan blev irriterad. Hon ifrågasatte varför jag inte hade boken, när hen (författaren) var så populär. Jag påtalade att jag gärna tog hem den önskade boken åt henne, men hon blev mest irriterad över att jag inte hade den hemma eller avsåg ta hem den i mängd. Hennes fräs när hon gick skapar tankar i mig. Vad vill en kund egentligen? Vad kan jag göra för att det ska bli bra för henne?

Jag har väldigt många titlar i butiken. Jag har en (hel) del äldre titlar, men jag kan inte ha allt. Den aktuella författaren har ingen frågat efter på ett år eller så. Det är möjligt att hen är säljbar, men jag har försökt att hålla det mer aktuella uppdaterat. Jag är ledsen att jag missade just den här kvinnans önskemål och jag är ledsen att hon blev irriterad för att jag inte tydligt sa att jag skulle ta hem  just den  författaren. Hon ville inte att jag skulle ta hem boken åt henne, så det blir ingen nytta för henne. Vad var egentligen hennes önskan? 

Jag tänker att det är vackert när människor önskar en bok, låter mig ta hem den åt hen om jag inte har den hemma. Möjligen är det inte lika vackert när människor blir irriterade och dömer mig när jag inte har en viss bok eller en viss författare hemma. Det vittnar förstås om okunskap om hur många författare och böcker det finns, hur stor utgivningen är och kanske också om hur det är att driva en butik som den här. Ja, hur skulle hon kunna veta det när jag inte berättade det. Ja, nej, det gjorde jag förstås inte, berättade. Just det var hon inte intresserad av.

För dig som vill ha hjälp här, så hjälper jag dig väldigt gärna. För dig som önskar något särskilt, lovar jag att försöka få hem det till just dig. Om du vill och låter mig.

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. 

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...