torsdag 12 augusti 2021

Mitt Roslagen 12 augusti 2021 ❤️

Att veta eller inte veta


Vad vet vi om någon annan? Vad vet vi om medvetenhet och lycka, liv och lust? En kvinna kom in i bokhandeln och berättade om hur glad hennes mamma blivit av en bok hon fått. Det var en barnbok med många detaljer och mycket skoj. Hon har mycket roligt åt boken. Det är fint att höra när det träffar rätt. Vem säger att en vuxen måste ha en vuxenbok, när de njuter mer av en barnbok? Vems lycka är det vi söker? Det är en relevant fråga att ställa sig, när vi funderar kring vad värde är i ett liv. Jag kan inte avgöra värde och livslust för någon annan, knappt för mig själv. När jag ändå ska avgöra saker för någon annan ter det sig verkligen viktigt att öppna nya tankespår. Att se den andra utifrån det den är. 


Vi talar om hur vi gör och försöker ordna det bra med våra äldre när ålderssjukdomar slår på minnet, orden eller möjligheterna att klara sig själv. Vi talar om vård, boenden, att flytta hem eller bort. Det är viktiga samtal ur många perspektiv. Viktiga och nyttiga, för vem kan avgöra hur just du ska göra? Vad som är bra för hen du månar om? Ja, inte jag, bara den som allvarligt försöker. 


Lotte Borgström signerade sin bok - Vart tog du vägen? En berättelse om Alzheimers sjukdom - utanför bokhandeln häromveckan. Hon berättar i boken om sin man. Det bubblade av samtal utanför dörren. Hon har livslust i sin själ, sida vid sida med sorgen. Ord om vad, hur, varför och en himla massa skratt hördes in till mig i butiken. Han var ung när han drabbades. Hon berättar hur det kan vara, hur livet blev. Jag känner det som livsviktiga berättelser, särskilt för en sån som mig som ännu inte drabbats. Som inte har det i min närhet. Än. Ja, vänner eller vänners vänner har det nära, men inte jag. Har du? Hur lär du dig mer? 


En bastu i Umbrien av Tomas Bacoccoli beskriver också Alzheimers sjukdom. Han berättar med värme, krasshet och kärlek om sin far och om sin egen familj. Vad gör man och vilka tillfälligheter spelar in? Bacoccoli berättar om hur familjen flyttar till Italien för att hjälpa pappan. Det är en utlämnande berättelse, där jag lär mig nytt och våra cirkelsamtal får nya bottnar. Vad krävs av oss, hur ska vi göra? Vi landar i att vi alla måste försöka på vårt eget sätt men att det är intressant att läsa om andras erfarenheter. Hur ska vi annars lära oss? En ren sjukvårdsbok vill jag inte läsa, men mycket gärna en bok som träffar mitt hjärta. Det gör den här. 


En annan sån bok är Glöm allt men inte mig av Philomène Grandin. Den träffar också hjärtat när kärleken, livet, demens, nobelpriset, Izzy Young, Bob Dylan, musiken och föräldraskapet står på agendan. Föräldrar och barn spelar roll för varandra. 


Mats Ahlséns bok När jag var ung : en bok för samtal om svunna tider är bra för samtal med den äldre som gillar korta texter med bilder om vår tid från förr. Hur det var då, när vi var unga? Korta texter gör det lätt att minnas. 


Huvudsaken är att det blir bra. Bra för vem är en viktig fråga att ställa sig? Kanske är svaret att det måste vara bra för oss alla. Vi lever med tanken kring våra föräldrar och våra barn, ja, ofta fler generationer än så. För att det ska bli bra, fortsatt bra, krävs en hel del. Olika för oss alla, men med proffs och omsorg som aktivt medverkande för vårt väl, eller hur? Just det finns omkring oss i många olika former. Det är en himla tur, eller hur? 


En barnbok full av roliga detaljer kan skapa lycka både hos ett litet barn och hos en äldre. Låt oss klura noga kring vad som behöver göras för att lära oss mer och göra någon glad. 


Att lära sig mer gör skillnad. Att veta eller inte veta kanske är en fråga om hur man försöker. Eller bara vad man mäktar. 


Njut dagen som den bästa!


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje

tfn 0708905731 


https://bokbloggerskan.blogspot.com/


https://www.instagram.com/roslagensbokhandel/


https://www.facebook.com/Roslagens-bokhandel-vid-Lilla-torget-i-Norrt%C3%A4lje-521815631490249



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...