onsdag 30 december 2020

Jag lyssnar och lär...


På väg till bokhandeln lyssnar jag på radio. Idag var det ett finsk radioprogram och en vinterpratande präst  som talade. Hon berättade om livets tankar, tillkortakommanden, andras åsikter som påverkar livet och sin livsuppgift. Hon berättade om sig och hur hon - som är relevant för oss, var och en - styrs och plågas av hur andra tycker, liksom också av våra inre moraliska röster (som också påverkas av vad andra tycker).

Jag kunde bara lyssna en kort stund, men såg vikten i tanken och kommer att försöka hitta tillbaka till programmet för att lyssna till hela programmet. 

Att lyssna till andras livsbryderier är viktigt för mig. Det gör att jag utvecklas, lär mig mer om mig själv och andra. Det är samma sak som händer i våra bokcirklar och andra typer av samtal i bokhandeln. Jag upptäcker nytt om mig själv och hur jag behöver förhålla mig till andra, för att vi (jag och du) ska kunna förstå livet och människorna bättre. 

När människor är förjävliga, säger omåttliga saker som skadar mig eller andra, beror det kanske på att de inte mår bra eller att vår personlighet krockar. Tonen, kroppsspråket, uppfattningar som krockar eller saker (riktiga eller tolkade) som vi har med oss i vårt bagage påverkar hur vi möter andra. Det jag gör och säger behöver inte vara illa ment, men kan tolkas så av en person med ett annat synsätt, en annan ton inombords, en annan dagsform eller en annan personlighet. 

Vi är olika. Det är magi och vackert, men också trassel att vi är olika, eller hur? 

Inte något alls är alldeles självklart. 

Tack, till alla er som bidrar till min och andras livsutveckling. 

A.. 



Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje - på instagram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...