torsdag 24 december 2020

Tack, för att du är min och bokhandelns vän.





Det är svårt, men också lätt. Det är ljuvligt, men också plågsamt. Det är lycka, men också sorg. Ja, livets dagar består av känslor och stret, men skapar också väldigt mycket plus. 


Året som gått har inneburit mycket nytt. Coronaeländet har skapat otroligt mycket rädsla och sorg. Många har tagit det på mycket stort allvar och andra dansar som förr. Vi, mänsklighetens personligheter, är verkligen olika. Unika, fantastiska och olika. Ibland gråter jag inombords när jag ser hur människor bara går tvärs på andra utan att hålla distans. Jag ser rädslan lysa i andras ögon. Jag ropar, ber om distans men ser att de ändå inte förstår. Det gör ont i mig att se. Snälla, snälla, håll distans. Visa varsamhet om varandra. 


Året 2020 har varit annorlunda. Plågsamt, men också gott. Vi har samtalat, mötts och njutit av varandras klokskap. Vi har lärt oss konsten att det också går att mötas utomhus och digitalt. Ja, digitalt är näst bäst, men verkligen inte sämst. Att inte mötas alls är verkligen sämst. Att mötas, tala, fundera och vända min tanke i vänlighet och förståelse mot din tanke skapar mer. Det gör att jag lever. Ja, jag tänker, njuter och lever. Ni som bidrar i samtalen är guld för min själ. 


Det bubblar lycka i mig när jag tänker på det som varit och det som komma skall. Jag tänker t ex på människor som vill samarbeta, skapa mer tillsammans och se kulturens vikt för människan. Tillsammans är skoj. Dans och poesi, barn och vuxna, teater på allvar, miljö och hållbarhet, eftertanke och respekt, kultur i bredd, skratt och skav ska råda, tänker jag. Det finns alltid flera sidor av varje fråga och det är inte säkert att jag klarar att se eller ta hänsyn till allt och alla. Jag tackar dig, för att du förstår svårigheten i att ta hänsyn till allt. 


Jag vill att min plats - bokhandeln - ska vara en särskild plats, inte bara för mig och inte bara vara en i mängden. Jag vill att den ska leva och bubbla av glädje för läsning, men också av annan kultur. Du som tar plats i samtal och samarbeten, möter mig i vänlighet och omsorg där, gör skillnad där. Jag gör vad jag kan för att skapa ett brett utbud. Jag vill tillfredsställa många, men vill också hitta unika pärlor som inte är vanlig mängd. Varje alternativ kostar pengar, tid och tanke. Du gör - kan göra - skillnad också där. När du handlar i den här butiken, beställer och tipsar om nya och unika böcker eller författare skapar du mer för dig själv, för mig och för vår gemensamma bygd. Du lär mig mer och jag kan klara att hålla bokhandeln levande. Jag tackar dig stort för ditt läsande, vårt gemensamma lärande, din omsorg och din glädje. 


Klassiker och den engelska hyllan i bokhandeln har förbättringspotential. Ja, andra delar också, men jag arbetar mig sakta framåt. Jag kan inte mer än en sak i taget, även om bollarna känns som hundra ibland. Huset är stort och mängden enorm. Den som tar sig tid kommer att hitta en bok att läsa här. Jag tror verkligen att det finns en bok för (nästan) varje tycke här. Om inte nere bland allt nytt, så uppe bland det som tidigare lästs (eller bara ägts) av annan. 


Nu laddar vi för ett fantastiskt 2021. Nya tag, friska tag och fortsatt distans. Låt oss hoppas att vi mycket snart lyckas driva coronan till de sälla jaktmarkerna och åter få träffas med närhet och fröjd. 


Tack, för att du är min och bokhandelns vän. 


Anette Grinde 

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.


Införd i Miljömagasinet den 8/1 2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...