fredag 18 december 2020

Mitt Roslagen 16/12-20

Mitt Roslagen 16 december 2020.



Oj, så fort tiden går. Jag har nu drivit butiken i tre år. Jag klev in den 1 december 2017. Dessförinnan hade jag aldrig jobbat i butik, i princip bara varit kontorsmänniska. Jag bytte riktning. Jag hade alltid velat äga en bokhandeln (och en kyrka och en järnvägsstation), alltid njutit av sådana var vi än har befunnit oss. En bokhandel med en scen där författare, artister och andra kunnat mötas för samtal och nya kunskapsmönster. Nu var tiden kommen, ett fönster öppnades och jag fångade möjligheten. Eller målade in mig i ett hörn. Sådana saker kan hända när som helst och ibland lyckas man fånga tillfället, eller kanske var tiden bara mogen just då. Oavsett vilket är jag glad att jag gjorde det.

Jag tycker väldigt mycket om platsen. Huset är en unik plats. Där finns böcker för alla smaker och saknas något gör jag verkligen allt jag kan för att ta hem det som önskas. Antikvariatet - en trappa upp i bokhandeln - är också en fröjd. Där kan jag just nu också erbjuda en arbetsträningsplats, vilket också är roligt och positivt. Människor i arbetsliv istället för hemma i soffan är bra. Ibland vrider och vänder jag mig hur mycket som helst för att hjälpa människor att hitta sin bok. Det är kul att se och känna glädjen hos människorna när de hittar de unika som de letat länge. Eftersökslistan växer, vilket är kul i sig. Det värmer min själ.

Jag tycker väldigt mycket om författarna. Utan dem vore jag ju ingenting. De skriver, tänker, avgränsar och väljer till eller bort. De formulerar ljuvliga och förskräckliga historier. Sedan kan vi läsare glädjas eller fräsa över det. Vi vill veta mer om den och mindre om det. Som om vi visste bättre om det som de har lagt så mycket tid på, eller när vi bara ids lägga några enstaka timmar på något som författaren lagt en eon av tid på. Jag tänker rätt ofta att vi borde ta mer hänsyn till författarna, läsa med vänliga ögon, anstränga oss för att förstå och begrunda istället för att säga; jag är för gammal för att lägga tid på just det här. Vi har alltid så olika utgångspunkter, vi alla, alltid. Författarnas val skapar känslor och magiska samtal. Möten med författare, genom föreläsningar, personliga samtal eller boksigneringar, är roligt. Det gör skillnad att höra dem prata om sin process och sina tankar. Jag har, på sistone, mött flera av dem i boksigneringar i - vid - bokhandeln. Det är en fröjd.

Fokus och glädje för mig är människan, med möten och samtal. Jag lär mig mer hela tiden. Karin, Mona, Anne, Lena, Britt-Marie, Jonas, Peder, Ann-Charlotte och alla andra som ingår i bokhandelns grupper skapar skav och nya infallsvinklar. Det är verkligen en fröjd och ett nytt lärande. Ja, det finns mycket sorg också, vi är ju människor. Livet pågår mitt ibland oss. Död, sjukdomar, skoskav, depression och andra livserfarenheter kommer i dagen vid sidan om den bubblande glädjen. Vi talar med utgångspunkt från böckerna, men det träffar oss personligen med känslor och värme. Det är högst personligt. Vi talar ju också utifrån teman, som t ex demokrati, rasism, beroenden och suicide. Det är svåra frågor, men vi möts i grupper där det ändå är fint och tryggt. Vi möts nu i pyttesmå grupper, enskilda samtal eller via digitala verktyg. Ja, vi möts så gott det går trots den eländiga coronatid vi lever i. Tumstocken har fokus på två meters distans.

Jag - bokhandeln - vill vara en kulturplats, med mycket mer än bara böcker. Samtalen är därför väldigt viktiga. Coronan har försvårat, men ändå inte omöjliggjort. Livet pågår. Poesin, som vi har den första lördagen varje månad, är också guld. När poeter läser sina egna texter och resultatet blir så förundrande olika. Varje person är så olika och just det får vi vara. Visst är det vackert?

Jag vill samarbeta mer med de lokala författarna, de lokala föreningarna, företagen omkring mig och människor med roliga idéer. Projekt och spektakel roar mig. Ja, så mycket mer det finns att göra och glädjas åt, eller hur? Jag är verkligen inte klar här än. Mer tillsammans är skoj.

Nu är det juletid. Läsning, julgåvor, möten, lussebullar, glögg, stress och glädje tillsammans med sorgen att inte få möta våra nära och kära i fysiskt nära möten. Det är uppenbart att det påverkar oss. Låt oss alla hjälpas åt att bli av med coronan så att vi snart får mötas igen.

Låt oss möta de sista dagarna innan jul med en god och säker handel i de lokala butikerna i vår lilla fina stad. Låt oss göra det med hänsyn om varandra och god - fysisk - distans till varje människa vi möter.

Du hälsas varmt välkommen till bokhandeln idag.

Anette Grinde

bokhandlerskan i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje








***** 

Bokhandlerskans medverkan i Mitt Roslagen 2020 - länkar nedan till tidningen, som kan läsas digitalt om du inte har pappersupplagan hemma!


Jag är innerligt glad över förtroendet att få skriva i Mitt Roslagen. Det är en fröjd! Tack!


Mitt Roslagen nr 16/12 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201216

Mitt Roslagen nr 25/11 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen201125

Mitt Roslagen nr 11/11 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201111

Mitt Roslagen nr 28/10 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201028

Mitt Roslagen nr 14/10 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_201014

Mitt Roslagen nr 30/9 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200930

Mitt Roslagen nr 16/9 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200916

Mitt Roslagen nr 26/8 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen200826

Mitt Roslagen nr 12/8 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200812

Mitt Roslagen nr 15/7 2020; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200715







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...