måndag 20 juli 2020

Draken i rummet - Gunilla von Platen



Jag lyssnar till Gunilla von Platen (sommar i P1 - 2020).

Jag hör om män, massmord, kultur och om hennes farmor. Hur kan man överleva synen, lukten och drömmarna efter ett massmord? Ja, hennes farmor kunde och spelade sen stor roll i Gunilla von Platens liv. Berättelserna spelar också roll. Kärlek och att bli sedd är viktigt. Ingen överlever utan kärlek och omsorg.

Jag hör om kompetens, driftighet och fantastisk drivkraft. Jag älskar den berättelsen och tänker att jag måste läsa hennes bok; Draken i rummet.

Jag hör om heder, hennes mamma och pappa. Det är så himla svårt att förstå hur andras uppfattning - hederskultur - kan förstöra så mycket. Hur familjen kan vända ryggen så otroligt hårt för att andra tror, tänker och tycker. Jag gråter över det man kallar heder.

Jag hör om näringslivets män. Jag kräks över deras beteende. Det finns inget försvar till detta. Verkligen inget alls. Hur tänker ni, som gör så? Utnyttjar. Hur tänker ni?

Jag hör om hennes längtan efter familjen och gläds åt att hon nådde dit, inte gav upp.

Jag gläds åt sommar i P1 under mina morgonpromenader. De lär mig nytt, skaver i mitt inre och får mig att skärpa mitt sinne.

A..



*** *** ***
#gunillavonplaten  #drakenirummet  #sommarip1  #roslagensbokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...