tisdag 12 november 2019

Vaka - Hyam Zaytoun



Hon skriver om sin älskade som slutar andas om natten. Om han som är barnens far. Om han som betyder allt.

Hon skriver om hur hon kämpade för att få honom till liv, hur hon våndades, älskade, vårdade och levde. Hon skriver med kärlek och liv. Jag upplever berättelsen som kärleksfull, varm, viktig och ärlig.

Det här är förstås ingen roman, utan en berättelse om en personlig upplevelse som kräver bearbetning. Vi andra kan ta del, försöka förstå och kanske också använda berättelsen till vår egen utveckling. Utan egna och andras upplevelser är det svårt att veta hur vi ska - eller kommer att - reagera i varje enskild stund. Vi kommer förstås inte att reagera lika som någon annan, men vi kan ändå lära av andra. Ja, känna, njuta, förfasas, fundera och reagera.

Författaren talar om beröring, som ju är viktigt för några men fasa för andra. För vem och hur vet bara var och en, och det är upp till andra att lyssna och respektera. Närvaro och omsorg spelar roll i krisens tid. Vem klarar det värsta alldeles ensam?

Vaka kanske kan ses som terapi för henne, som efterbehandling och försök till förståelse av situationen, hur det blev och hur hon reagerade. Eller är Vaka en berättelse för honom när han sen är med i spelet igen, för att han ska kunna se och förstå hur hon, barnen och alla nära & kära hade det? Vaka är hennes berättelse, inte andras. Den bär hennes känslor och reaktioner, hennes händelser och hennes uppfattning om händelseförloppen. Den är alltså sann, sett ur hennes perspektiv.

Jag tänker på Vaka av Hyam Zaytoun som en väldigt fin bok. Som något att fundera över och för mig att lära av. Hur gör och känner jag när livet vänds upp och ner? Vem vänder jag mig till om något händer? Behöver jag förbereda mig på livets värsta händelser och/eller hur ska jag förhålla mig just nu?

Sekwa förlag ger ut fantastiska böcker. Den här har också ett njutningsfullt mjukt omslag, såväl i färg och papper som i form.

Vaka rekommenderas.

A..


Miljömagasinet nr 1/2020 (årgång 40) - 3/1 2010.




Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje


#Sekwaförlag #roslagensbokhandel #enriktigbokhandel #sekwaforlag #vaka #hyamzaytoun #bokhandelnrekommenderar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...