torsdag 6 juni 2024

Tänk om jag hade en gris. Cornelia Kindmo. Annika Hirvonen. (0-3 år)


Tänk om jag hade en gris.
Så roligt det vore och så mysigt vi hade haft det.
Eller vad tror du?
Nöff, nöff!


Häromdagen kom en liten parvel in i butiken.  Han var nog inte ens två år. Han gick bra, pladdrade bra men med ett språk som jag inte kunde förstå. Hans föräldrar var svenska, så han kanske förstod mig. Han hade förstås svenska i sitt huvud,  även om det kom ut som något annat. Han var rolig att betrakta och han var glad ända tills han insåg att han inte kunde leka med böckerna i hyllorna. Sopborsten var rolig ganska länge, men inte riktigt ända in i mål. Då gick han från tillfreds till vrål. Njutning, tillfredsställelse och frustration är känslor som ligger nära varandra. 

Om en förälder hade tagit sig tid eller sikt, så hade jag ett par böcker till barnet att begrunda. Jag försökte själv, men barnet hade inte fokus på mig. (Föräldern hade tid och sikt för barnet, dock inte för läsning just då.)

Den här boken - tänk om jag hade en gris - kanske hade fungerat. Den är kort, har fina illustrationer och en tänkvärd historia. Den är något att läsa för ett fantastiskt glin som har tålamod att sitta still i en minut eller två innan nya äventyr står för dörren.

Visst är de härliga, de små barnen som utforskar världen? Vad händer i deras huvuden - med allt de måste utforska under dagen? 

Tack, alla fantastiska förlag, författare och illustratörer som gör, formar, skriver, illustrerar och fantiserar kring text och bild till de nya generationer som ansluter till vår tid.

Tack! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...