söndag 23 juni 2024

Tack, till dig som skriver!




Mannen frågar, läser du själv? Ja, jag har flera bokcirklar i bokhandeln och jag läser till dessa.


Hur många böcker läser du i veckan? Det är olika, säger jag, jag försöker läsa, kort och gott.


Han frågar igen, hur många? Jag svarar samma, igen. Jag läser, ja. Olika, ofta och gärna alltid.


Hur lång tid tar en bok att läsa, tänker jag. Är det viktigt att veta? Ibland tar den två dagar, ibland en vecka och ibland tre veckor. Huvudsaken är att jag läser, kontinuerligt och alltid. Olika böcker tar olika tid, kräver olika och ger mig olika. Samma och olika för andra, för att vi är olika. Det är inte hastigheten eller antalet som spelar roll. 


Huvudsaken är att jag läser, begrundar berättelserna och talar om dem. För mig kanske också att jag tänker kring eller skriver någon form av reflektion. Formulerar. Hur har jag tänkt, upplevt eller reagerat? Vad finns för mig? Varför säger den mig något? Eller hur säger den mig något?


En läst bok säger mig alltid något, för att jag vill det. För att jag tar mig tid för det. För att författarna har lagt tid på berättelsen, får mig att se och begrunda. För mig att anstränga mig för, med liv, lust, ork och glädje. 


Tack, till dig som skriver.


A..




Bokhandelns vänner.

Medlemskap i bokhandelns vänner kostar 100 kr för 2024 
och ger dig tillgång till rabatter på böcker och aktiviteter i bokhandeln. 
Du blir medlem genom swish till nr 123 075 3715 (bokhandeln). 
Ange din mailadress i meddelanderaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...