söndag 30 juni 2024

Dansösen. Patrick Modiano.



Dansösen. 

Patrick Modiano.

Elisabeth Grate bokförlag.


Patrick Modiano tilldelades Nobelpriset i litteratur 2014 “för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationens livsvärld".


Jag har läst flera av Modianos böcker, utgivna av Elisabeth Grates bokförlag. Modianos romaner är textmässigt vackra, alltid lite obegripliga och skapar tankar en lång tid efter läsningen. Vad berättas och varför? De är också vackra i sin strama Elisabeth Grate-form, med den enkla formen, den svart-vita bilden och samma format för varje titel. Elisabeth Grate-hyllan i min bokhandel står för franskt, fantastiskt och synnerligen läsvärt. Jag uppskattar förlagets utgivning. Den gör mig glad, även om den inte strävar efter det största ljuset i världen. Eller kanske just därför, för att den lyfter svåra och viktiga frågor. Jag tänker t ex ofta på böckerna: Jag lever och du hör mig inte eller Han bara slog och slog. Högt på min läsönskelista står Mina onda tankar.


“Det gäller att gå med taktfasta steg för att gäcka minnets kaos och fällor.”


Ja, vi behöver tänka klart innan vi går vidare. Men, minns vi samma som andra. Är mina fasansfulla minnesbilder också fasa hos dig. Eller har du glömt? Har mitt minne behållit sin skärpa eller har jag skapat nya bilder under åren som gått? 


Vad vill han ha sagt, tänker jag och går vidare i minnets labyrinter. 


Måste jag veta det, eller räcker det med njutningen som ligger i att läsa hans text?


A.. 



#patrickmodiano #dansösen #nobelprisilitteratur2014 #kulturtorget #platsendärsamtalförs #roslagensbokhandel #elisabethgratebokförlag 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...