torsdag 20 juni 2024

Bortom tjuvarnas marknad. Mika Wallander.



Tre beväpnade män förändrade allt. Mika var blott ett år gammal när hennes biologiska mamma den hon kommer att kalla sin landsmoder försvann framför hennes ögon på en stimmig gränd i Mumbai, vid den plats som heter tjuvarnas marknad. Under första delen av sitt liv drömde Mika Wallander mardrömmar om den våldsamma separationen. Vad var det egentligen som hände? Vilka spår och sår skapades? Och hur hanterar man smärtan över frågor som kanske aldrig kommer att kunna få några konkreta svar?

I Sverige lärde Mika känna sin mormor som sin bästa vän och förebild och vägen från tjuvarnas marknad i Indien till Roslagen blev kort och vägen från tjuvarnas marknad i Indien till Roslagen är kort. Den börjar och slutar i Mikas hjärta. I debutboken Bortom tjuvarnas marknad ger hon sig ut på en omvälvande resa och söker svar på främmande mark.

Mika Wallander är en av Sveriges utlandsadopterade. Hon kom till Sverige från Indien vid drygt två års ålder och växte upp i bland annat Roslagen. Där verkar hon också idag som präst och kyrkoherde. Hon har varit medförfattare i ett antal böcker på Verbum förlag och är verksam som krönikör.


Att veta varifrån man kommer

Det präglar oss, att veta varifrån vi kommer och vad som har hänt i vår barndom. Det präglar oss, sätter spår som vi ibland behöver fundera över och bearbeta. Det kan påverka vår trygghet, beroende av vilka vi är, vilka egenskaper vi fått oss tilldelade och hur vårt start i livet har sett ut. 

Att ha ett namn

Vi är vårt namn, det spelar roll. Hur är upp till oss själva att förhålla oss till; hur vi tar det och hur vi är. Det är en rättighet att ha sitt namn och att inte berövas detta. 

Att vara älskad, att vara omhändertagen, inte övergiven

Hur påverkar det oss att vara älskade eller inte, att vara omhändertagna eller övergivna? Att tvingas ifrån någon vi tyr oss till, och nästa igen? Hur påverkar en vårdnadshavares förhållningssätt barnet och dess välmående, kanske i förlängningen hens hela liv? Att se varandra är viktigt, det kan göra skillnad i en människas liv. 

Barntrafficking.

Stölder av barn, för försäljning och utnyttjande, är ett stort problem. Det förekommer t ex i Indien. Det är ett reellt problem. Hur säker kan man vara på att adoptionen gått rätt till, när underskrifter och dokument saknas eller är ofullständiga, eller personerna  och händelser inte är korrekt härledbara. 

Plikt

Att resonera kring plikt är intressant. Varför gör vi som vi gör? Vad är plikt och hur uppkommer den? Är det plikt som gör att vi vill göra något för någon annan? Är det en lättnad att inte behöva? 

Hur har adoptionerna gått till? 

Mika Wallander är adopterad från Indien och reflekterar över både sin adoption och över adoptioner generellt. Har hennes biologiska mor lämnat ett medgivande om adoptionen? Den frågan får hon inte svar på. Det finns inga dokument som bekräftar en sådan viljeyttring. Vi har sett reportage om hur att barn har kidnappats från sina föräldrar för att sedan adopteras till andra länder, t ex Sverige. Detta påverkar också barnen, deras önskan om att hitta sina biologiska föräldrar för att få en klarare bild om sitt varför, vem man är. Grunden är viktig, vår personliga grund, liksom även skälet till adoptionen. Vilka är vi om vi inte vet vår grund, vår historia?

"En natt vaknade jag av att mamma och pappa var borta. "

Hon väckte sina syskon och drog iväg ut i mörkret. Hon hittade dem, föräldrarna. Det var ingen fara. Jag tänker kring trygghet. Att bli lämnad, övergiven och hur det sätter sig i en människa. Jag tänker att den känslan sitter i kroppsminnet, kanske för alltid, och visar sig när man minst anar det. Olika för var och än, men ändå att det finns där. En rädsla att förlora den vuxna spelar roll, skapar oro. Hur kommer man över sin oro? Ja, olika för alla, förstås.

Rasism

Rasism är t ex att klassa någon som mindre värd, med utgångspunkt t ex från hudfärg. Jag, som vit kvinna, kan inte föreställa mig det obehag eller rädsla som sätter sig i kroppen när man behöver vara beredd på angrepp. Jag kan inte föreställa mig hur jag skulle, måste, utarbeta strategier för att skydda mig. Jag har förstått att det är nödvändigt. 

Jag har också förstått att den som tror sig vara ickerasist behöver reflektera över sina egna fördomar. Det finns sånt som sitter rotat i oss, som präglat oss för att vi utsatts för samhällets normer i den tid vi lever. Vilka fördomar finns i mig och hur får jag syn på dem?

Den återkommande drömmen

Mardrömmar är tufft. Ibland återkommer de i samma skepnad.  Ja, kan de försvinna om man begrundar dem, talar om dem eller drömmer klart? Hur gör man, tro? Jag läser om Mikas dröm, tänker på en annan kvinna som också berättat om sina drömmar och hur de båda har hanterat och kommit ur dem. Det är skönt att veta att det går, själv eller med hjälp. Mina egna skräckdrömmar kanske försvinner när jag överger kraven på mig själv, eller när stressen lämnar min kropp. 

Död och kärlek.

Hon talar varmt och kärleksfullt om sin mormor. Det är uppenbart att hon spelat en stor roll i hennes liv. 

"Du får dö, mormor." Jag läser om ögonblick och avsked, känner mina tårar stiga i ögonen, hulkar när mina känslor om andra människor kommer till ytan. Andras erfarenheter triggar min kropp. Jag tänker det som viktigt och mänskligt att fundera över viktiga relationer, de som påverkar och spelar roll. Det ligger tacksamhet och sorg i alltet. 

Jag älskar....

Jag älskar reflektioner om livet, vad man sörjer och gläds över. Liv och glädje, sorg och mångfald. Jag älskar kunskapen, där man letar, utforskar och upptäcker. Även det svåra. Jag älskar tystnaden och bruset, skogen och människorna. Jag hittar det här, tänker på det mångfacetterade som händer i allas våra liv. Rättvist och orättvist, hur vi uppfattar det blir olika för oss alla, kanske också olika dag för dag.

Livet..

Livet är resa, den vi företar själva, var för sig och tillsammans med andra och också den andra leder oss till, i möten, i tanke och i samtal. Eller helt i oss själva. I livet ingår också läsning som kan lära oss mer.

Tack, Mika, för att du har skrivit den här boken. 

Tack.

A..


#MikaWallander #bortomtjuvarnasmarknad #librisförlag #roslagensbokhandel #kulturtorget #platsendärsamtalförs  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...