söndag 27 september 2020

Tänk som ett träd - Jacques Tassin


Tänk som ett träd. Jacques Tassin. 

Oj, oj, oj. Det här är en bok om träd. Om trädens betydelse för människor, naturen och jorden. Om det lilla och det stora, om detaljerna och helheten. Den handlar kanske inte alls om träd, men ändå så väldigt mycket. 


Boken handlar också om hälsa och livslust, kriminalitet, allergi, prestation och stress. Hur vi coolar ner i närvaro av träd, blir fredligare inombords. 


Jag tänker att det är alldeles självklart att barnen läser och tänker bättre i närvaro av träd, naturen och växterna. Det bekräftas här. Jag fylls av glädjefyllda aha-upplevelser om saker jag vet och lever efter, men ändå inte. Det går att göra mer för barn, unga, vuxna, mig själv och de ännu äldre. Det finns fantastiska möjligheter om vi månar om skogen, träden, naturen och oss själva, mänskligheten. Vi mår bra av att vara tillsammans med träden. Det vet vi, eller hur? 


Varför är marken bördig? Hur står naturen till tjänst för träden och tvärtom? Hur står det i relation till djuren och till mig? Hur länge lever ett träd? När dör trädet? Hur förhåller människor till trädet? Kan vi leva utan? 


Tänk som ett träd får mig att undra, växa och le. Den får mig att se skogen igen, ur andra perspektiv. Jag ler, njuter och förstår ibland ingenting. Det är ok, för jag växer i min tanke. 


Jag läser. Tänker. Återvänder. Både till texten och till skogen. 


Det här är en bok att läsa, njuta. 


A..




#tänksomettträd #jacquestassin #bakhåll #bakhållförlag #filosofi #träd #natur #miljöfrågor #idagärenbradag #roslagensbokhandel #enriktigbokhandel #handlalokalt #ettlevanderoslagen #välkommentillbokhandeln #dinlokalabokhandel #miljömagasinetalternativet






Miljömagasinet 2 oktober 2020


Miljömagasinet 2 oktober 2020 (Tänk som ett träd) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...