söndag 20 september 2020

Naturspaning i fågelflyttningstid …


Naturspaning i fågelflyttningstid …

Hösten närmar sig. Fåglarna, djuren och naturen ändrar riktning, styr i nya stråk, samlar kraft och byter plats inför höstens mörker och vinterns kyla. Vart tar de vägen? Hur har de det där?

Jag fick boken Ölands fågellokaler i min hand. Öland är en plats dit många åker för att spana på fåglar, särskilt i tid för fåglarnas färd hit, hem eller bort. Ottenby, den södra udden, ligger rätt för den vidare färden. Det är en vacker turistplats under alla årstider, men drar mest folk under sommarsemestrarna. Det var säkert annorlunda i år. I fågelflyttningstid består turismen på Öland till stor del av eftersläntrare, stugägare och fågelfolk med kikare, fågelböcker och kameror i högsta beredskap. I coronatid kanske fler är eftersläntrare än vanligt. Är du en sån?

Ölands fågellokaler innehåller platser där det är fint att betrakta fåglar och natur. När jag läser boken tänker jag att det är en superfin guidebok för var och en som månar om naturen och djuren, men inte nödvändigtvis är fågelintresserad. Jag upptäckter också att just det kan man bli när som helst. Det är mötena, det nya, som många gånger gör skillnad. Man kan ändra sig, tänka om och göra nytt.

Vid vilken tidpunkt inser man att fåglarna och djuren är fantastiska, inspirerande och något att sätta span på? Jag tänker att jag gör det allt eftersom, mer och mer, som i att jag ser något jag alltid har sett men ändå inte sett. För att jag har haft fokus på något helt annat. Jag tänker också att det beror på vilka människor och situationer jag har omkring mig, hur de påverkar mig.

Ibland möter jag fåglarna klockan fem på morgonen, i ljuvlig kvittertid, när de sjunger glädje på sina olika språk. Om jag då tar mig tid att stanna till och lyssna en stund så undrar jag ju vem som sjunger och varför. Jag inser att jag måste ta mig tid. Det skaver att jag oftast inte vet. Ibland ändras mitt intresse när jag möter människor som med glöd och driv delar sin kunskap till mig eller när jag ser hur fåglarna flyger i vackra formationer över den klarblå himmeln. Det där glöd-drivet hos människor är ju så härligt smittande. En schysst smitta. Till skillnad från coronan.

Radioprogrammet Naturmorgon kan också skapa sådana tankar. Kvitter och glödande människor är härligt, eller hur? De gör skillnad för mig. Gör det så med dig också?

Våra intressen kommer ibland från barndomen men inte sällan dyker de upp under resans - livets - gång. Det är fantastiskt att upptäcka nytt, som förut inte legat så högt på intresselistan. Natur, att resa, se nya och gamla vyer, har alltid intresserat. Nu tänker jag att man också kan se både nya och gamla vyer med nya verktyg i sin hand. Vad sägs om en fågelbok - nåja, fågellokalbok - som reseguide?

Reser du med husbil, löparskor eller cykel? Bor du i bilen, i tält, på vandrarhem eller hotell? Ja, det spelar ingen roll. Naturen finns runt hörnet för alla som vill. Nära, nära. Rent och vackert. Ditt och mitt. Tillgängligt under ansvar. Visst är det så vi vill ha det?

Öland har ett vackert, nästan exotiskt landskap. Trollskog, stränder, alvarsmarker och ljuvliga skogar. Djurlivet och naturen är något magiskt, annorlunda magiskt. Man kan variera sig genom att färdas i ensamhet längs den vackra Stenkusten i nordväst, besöka Ottenby fågelstation i syd, spana efter trollen i Trollskogen i nordost, njuta stillsamhet på ensamma stränder, plocka bär i de nordliga skogarna eller betrakta Borgholms slottsruin och Sollidens fantastiska trädgårdar. Däremellan kan man leta fågellokaler. Eller bara, om man så vill. För det är verkligen gott nog, när fantastisk djur och natur finns att njuta runt den ensligt placerade knuten. Kanske ska ni semestra i skördefesttid i slutet av september? Då har ölänningarna massa skoj på gång. Annars kan det vänta till våren, då spirar det i trädgårdar och natur, minsann. Och flyttfåglarna kommer tillbaka!

Nu kommer Ellen, mitt lilla härligt skrattande barnbarn. Vi ska läsa om Sigge silltrut och Stella skräntärna, som siktar mot flyttfåglarnas land. Sen ska jag ringa Roslagens Ornitologiska förening för prat om fågellokalsamtal i bokhandeln i höst. Hoppas de vill. Hoppas, hoppas!

Bokhandlerskan önskar dig en fantastisk dag.

Anette Grinde
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje




*** *** *** 

Mitt Roslagen 
är en gratistidning som också kan läsas på nätet. 
Du hittar den här https://issuu.com/mittro

Bokhandlerskans medverkan 
i tidningen hittas i dessa nummer; 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...