torsdag 10 oktober 2019

Nej, den här boken tycker jag inte om...



- Nej, den här boken tycker jag inte om. Stryk mig från cirkeln!

- Ok, vad är det du inte tycker om? Det är fantastiskt att/när vi tycker olika i cirklarna, när vi kan fundera kring vad vi tycker och varför. Och lyssna till vad andra tycker.

- Kan jag komma fast jag inte tycker om boken?
- Ja, självklart! Det berikar när vi tycker olika.

- Är det boken som sådan du inte tycker om eller är det huvudkaraktären och hans maner? Eller är det något annat?
- Ok, låt mig fundera. Jag kanske kommer då, ändå.


Ja, så är det verkligen - vi tycker olika. Ibland tycker vi om och ibland gör vi det inte. Det blir extra intressant - både läsning och samtal - när vi vet att vi tycker olika, och när vi talar om det för varandra.

Ibland tycker vi inte om karaktärerna i boken. Är de för lika oss själva eller kanske är de för olika? Kanske minner de om någon vi gillar eller inte - eller kanske är det författarens sätt att beskriva personen som vi inte kan förlika oss med. Ibland är berättelsen rörig (eller kanske rörlig) så vi har svårt att hänga med. Då får vi fundera och anstränga oss en smula - också det berikar när det är gjort.

Ja, det är just det - allt vi känner och upplever i vår läsning - vi vill & kan tala om när vi möts. Att och hur vi tycker olika. Kanske också varför, om vi vet.

Samtalet gör läsningen bättre. Det tillför mer kunskap till dagen!

A..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...