tisdag 15 mars 2022

Vi planerar för poesi för ungdomar



I mitt vardagsrum, alltså bokhandeln, talar vi om böcker, text och vad den gör med oss. Kulturen står högt på dagordningen. Jag möter människor, mest vuxna, men också barn och ungdomar och talar om läsupplevelser med dem. Några har inga sådana, då gör det ont i min själ. Andra har fantastiska erfarenheter och kan berätta om vad det gör med deras liv och kunskap. Det är vackert att höra. Jag ser att det gör skillnad för dem, när de läser den fysiska boken. Boken och läsningen blir också något annat, något större, när vi talar om det tillsammans. Det gör vi i cirklarna i bokhandeln. Det gör att människor växer.  


Tillsammans är viktigt i bokhandeln. I det ligger att göra saker på sätt som gör att fler får tillgång till kulturen. Vårt arrangemangsfokus ligger oftast mot vuxna, men under februari - maj vill vi peppa ungdomar att skriva poesi och framföra den under Norrtälje litteraturfestival som går av stapeln i maj 2022. Poesi är en del av vårt generella kulturarbete men det är också en del i vårt firande av Norrtälje 400 år. Normalt arbetar vi med vuxna, men festivalens  poesi är avsedd för ungdomar. Det arbetet vill vi göra i samarbete med föreningar och organisationer som arbetar med ungdomar, som t ex Lokalen i Norrtälje, Svenska kyrkans ungdomsgrupper, Norrtälje kommuns ungdomsgrupper i skola eller på bibblan eller med  andra grupper i vår stad som arbetar med ungdomar. Vi, kulturgruppen i bokhandeln, tänker oss att ungdomarna hittar flera kreativa sätt att framföra sin text på. Det är viktigt att se att det är ett tillåtande projekt, ingen tävling och att grupperna har omsorg, värdighet och mänskliga rättigheter i tanken när vi arbetar med texter och framförande. Vi vill göra det tillsammans med flera olika grupper, där fler kan och vill engagera sig. Vi vill se Norrtälje och vår plats - bokhandeln och kulturtorget - som en viktig plats för kulturen. Det är här, i Norrtälje, som kulturen växer. 


När vi tänker på projektet med ungdomar och poesi ser vi rörelse, bilder och ord framför oss. Vad är poesi, egentligen? Jag tänker förstås på text, men kanske har jag inte hela bilden? Vi ser ungdomarnas kreativitet, vilja och mod. Vi ser glöd och glädje, både i det löpande arbetet och när det sen är dags att visa arbetet i det offentliga. Vi ser också nervositet och frågor som; kan jag verkligen? Får jag? Vad ska jag göra? Ja, det är frågor som vi och varje grupp för sig får försöka svara på allteftersom de dyker upp. Projektledaren för poesin i festivalen, Mike, svarar gärna på frågor och har ett öppet sinne för att se vad grupperna hittar på. Det blir skoj att se resultaten i maj, eller hur? 


I festivalen tänker vi oss också att få lyssna till författare och översättare, att få möta dem och höra vad de tänker om sitt arbete, hur de skriver och tänker under hela processens  gång. Hur blir egentligen en text en bok? Vem gör vad och hur får jag ett förlag att nappa på just min idé? Ja, det är många inblandade i den produktionen och att få möta en författare eller ett förlag för att få höra om deras resa och se det färdiga resultatet är spännande, tycker jag. Att skriva en kort text kan vara enkelt, men att skriva en lång, komma ihåg allt, skriva rätt, inte trampa på för många ömma tår, inte hitta på vad någon sagt om det är på riktigt och veta att Lilla torget ligger i Norrtälje - mitt i byn - och inte någon annanstans. Det är saker att tala med en författare eller textmakare om, eller hur? Vad vore vi utan alla människor som kan skriva alla dessa långa boktexter? Ja, så fattiga vi då vore. 


Vill du veta mer om Norrtälje litteraturfestival, samarbeta i den eller vara del i kulturgruppen som har uppgiften att skapa fler kulturaktiviteter - tillsammans med andra - i Norrtälje? Titta då in i bokhandeln och prata om just det, med fokus höjd och bredd på kulturen i Norrtälje.


Njut dagen som den bästa!


Anette Grinde

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje




Norrtelje Tidning 15/3-22 - e-tidningen;

Norrtelje Tidning 16/3-22 - e-tidningen - om eventuellt beviljade medel till kulturen i Norrtälje;




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...