söndag 14 februari 2021

Mitt Roslagen 11/2-21



Snart är det vår, tänker jag när jag passerar den översnöade cykeln som står fastlåst vid skolan. I vår kommer snön att smälta, ägaren (kanske ett barn i 10-årsåldern) kommer att få ögonen på sin cykel och den kommer att rulla på stadens gator igen. Tanken känns fin. Det fyller mig med hopp om en kommande njutningstid. Att cykla, ja, all fysisk rörelse är fantastiskt. Tänk, så fint att någon uppfann cykeln, tänkte utanför boxen och gjorde något som kom oss alla till gagn.

Vi har njutningstid rätt ofta i bokhandeln. Det är tur, för hur skulle vi annars orka. Hos oss är läsning njutning, men kanske framförallt alla magiska samtal i bokcirklarna. Rörelse, ja men i samtalen rör vi om i våra känslor och tankar. Samtalen är guld för själen, det bygger kraft och nytt. Utan dem vill vi inte vara. De väcker nya tankar, tvingar oss att lyssna på varandra och hålla oss till ett specifikt ämne. Samtalen får oss att tänka ett varv eller tre till när det visar sig att vi tänker olika i en fråga. Ibland hålla hårt i våra känslor. Ni kan provtänka, säger Katarina från Sensus Studieförbund. Vad händer om jag tänker så här? Vad säger ni då eller hur känner jag då? Samtalen är utvecklande och roliga, de utmanar. Samtal är också demokrati. Det är viktigt och skapar hopp om en fortsatt bra - eller kanske t o m bättre - värld. Att kunna tala med varandra ger oss hopp.

Just nu delar vi ofta upp oss när vi ska vara fler än få. Några sitter fysiskt i rummet och några deltar digitalt. Det fysiska mötet är verkligen alltid det bästa, men just nu är jag ändå tacksam för att det digitala också får plats. Då kan vi vara fler i samtalet. Vi kan mötas, trots pandemin. Tänk, att inte få mötas alls? Tänk, att inte få tala med varandra eller se varandra i ögonen? Ja, tänk, så otroligt mycket mer vi upptäcker i det digitala mötet, jämfört med om vi inte skulle mötas alls. Även de som är oroliga för smittan, de som är i riskgrupp, de som är sjuka, de som är lite halvkrassliga eller de som är på resande fot kan vara med. Ja, mötet i rummet är verkligen att föredra, men visst är det digitala ändå fantastiskt.

När jag vandrade i skarpa minusgrader, genom snö och drivis häromdagen tänkte jag att det snart är vår. Då kan vi samlas utomhus för våra samtal. Vi kan njuta kaffe, te, glass och fikatugg. Vi kan andas frisk luft, höra vinden susa och njuta solens strålar som dansar omkring oss. Nu låter vi bli att fika tillsammans för att det är coronariskigt, men snart är det vår. I vår ska vi få fika tillsammans igen!

Men, tänker jag i nästa andetag, kommer vi att få det? Ja, absolut tänker jag. Så måste det bli. Men, hur? Utomhus och med distans är risken förstås mindre för att smittan ska träffa oss, men framförallt tror vi ju på vaccinationens kraft. Nej, jag tänker inte vaccinera mig, säger kunden. Oj, tänker jag, men hur blir det då? Då åker mitt hopp ner i skoskaften igen. Är inte vaccinationen en förutsättning för att viruset ska kunna utrotas, som med vaccination av polio, mässlingen och smittkoppor som räddat så otroligt många liv? Varför vill du inte vaccinera dig, frågar jag? Berätta, jag vill förstå. Jag är rädd för biverkningarna, säger hon. Det här behöver vi förstå, för att kunna se vår samhällssituation, tänker jag. Jag skriver till gruppen som för demokratiska samtal i bokhandeln; låt oss tala om vaccinationssituationen. Hur tänker vi där? Vi kommer ju aldrig att kunna fika tillsammans igen, om inte viruset försvinner. Då är det ju skitsamma om det blir vår. 

Nej, så får det inte vara. Hopp, låt oss känna hopp och glädje. Snart är viruset på drift, nästan alla är vaccinerade och då är det dessutom vår, växterna knoppar sig och det sprudlar i vår vackra lilla stad. Visst finns det hopp om en fantastisk framtid. Alldeles snart, alldeles snart.

Peppelipepp, hälsar bokhandlerskan från Lilla torget som ska sprudla av sång, dans och musik i sommar. Visst? Eller hur? Säg ja, säg ja!

Anette Grinde





  

Mitt Roslagen 11/2-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210211

Mitt Roslagen 28/1-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210128 (upplaga 31442 ex)

Mitt Roslagen 14/1-21; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_210114 (upplaga 31442 ex)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...