onsdag 10 februari 2021

Stockholm outdoor - Henrik Trygg & Johan Tell


Upplev Stockholm från en ny horisont! Du kan leva friluftsliv och uppleva naturnära äventyr i en av världens vackraste städer. Fotograf Henrik Trygg visar här upp en stad där människor tältar och klättrar, paddlar och skrinnar. Följ med under Strömbron i Mälarens våldsamma virvlar och sugande bakvatten, ut på knirkande is, upp längs lodräta klippväggar och ut på vandringsstråk från busshållplatsen.

Infödda stockholmare ser det kanske som en självklarhet att äventyren ligger inom räckhåll, men detta är något alldeles unikt. Stockholm kan stoltsera med fiskevatten och klätterställen, mountainbikestigar och surfstränder, skidspår och skidbackar.

Till varje avsnitt finns tips om utrustning och kartor med lämpliga platser för olika aktiviteter. 

(Ovanstående är förlagets beskrivning av boken.)


På mitt bord ligger Immunförsvaret och viruset. När jag läser den och sen får ögonen på Stockholm outdoor tänker jag att de talar om samma sak. Vår kropp och vår hälsa. Min tanke går vidare till föreläsningen av Maj-Lis Hellenius (professor, läkare, talar gärna om hälsa) som jag lyssnade till nyligen. Hon talade om god kost, rörelse och styrka. 

Ja, visst är det så att vi - var och en - är utrustade på ett visst sätt, med en uppsättning gener och unika förutsättningar. Några bättre och några sämre. Men, visst kan vi också påverka en hel del själva. Vi kanske kan utveckla de goda generna och egenskaperna att stärka oss och peppa de onda att bli acceptabla? Det kommer inte på något sätt av sig själv, har jag märkt. Man måste alltid anstränga sig. 

Jag har ju ofta hört att fysisk rörelse, även i ganska måttlig grad, på allvar reducerar tablettbehoven och risken för att drabbas av skador och sjukdomar. Vi kan, kanske till ganska stor del, själva påverka vårt immunsystem genom näring/kost och rörelse/motion. Jag tänker att också vårt liv i stort, med sociala möten, livsviktiga samtal och låga stressnivåer är viktiga punkter i helheten som gör att vi mår bra. Alltet tillsammans. Jag hör om det när Maj-Lis Hellenius talar om hälsa, när Anders Hansen berättar om våra hjärnor, när Fråga doktorn ger förslag på förbättringsmöjligheter och när jag möter enskilda människor som förstått tricket. Allt går ut på samma. Rörelse, vettig kost, nedstressningstänk, livsmiljö, goda sociala relationer och utvecklande sysselsättning - och en attityd som får oss att må bra.  

Kanske mår jag bättre om jag vårdar mig själv - med hälsosam mat, rörelse, tillförande tankar, nya infallsvinklar, glädje och livgivande människor omkring mig. Ensamhet och stillasittande tror jag inte på, när vi talar om hälsa, men problemet i sammanhanget är att det är vi själva som måste engagera oss. Jag måste, för mig. Men, det verkar som om jag alltid måste förstå det själv innan det blir möjligt att genomföra ens i liten grad. Ibland är det svårt, fast jag ändå tycker att jag vet. Det är som att jag ignorerar mig själv och viktig kunskap. Är det lättjan, kylan, tröttheten eller motverkar min hjärna mig avsiktligt, undrar jag ibland. Är det så, Anders Hansen? Motarbetar min egen hjärna mig? Det är så himla tufft att göra det bästa för sig själv, eller hur? 

Immunförsvaret och viruset lär mig - lite mer - om min kropp och dess funktioner. Den får mig att tänka ännu några varv. Men, det som sen rent faktiskt gör skillnaden för mig, är att jag klär på mig och går ut i vår vackra natur, njuter rörelse, gör mig svettig och sträcker mig mot solens ljuva strålar. Idag är det minus 23 grader, så jag avstår paddlingen. En härligt rask morgonpromenad eller en löpartur bör jag dock kunna unna mig. När jag kommer in igen, ska jag servera mig en varm kopp te och njuta av den fantastiska boken - Stockholm outdoor - som inspirerar mig till nya platser och rörelsemönster. 

Vad ska du göra för att ge dig själv glädje idag? 

Jag önskar dig en fantastisk dag. 

A.. 





Miljömagasinet fredag 19 februari 2021 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...