fredag 5 juni 2020

Mina första insekter - Emma Jansson


Mina första insekter.
En faktabok av Emma Jansson.

Jag måste väl ändå säga att barnböcker är något alldeles fantastiskt. Jag öppnar pärmarna försiktigt, ser illustrationerna och läser texten. Jag fylls av värme och glädje. Det här är något alldeles speciellt att visa barnen, att berätta, att prata med dem om. Det är helt enkelt ren och skär magi. Ja, naturen är magi och här finns den i bokform att börja kunskapsvandringen i.

Mina första insekter är en del av en serie naturböcker för barn. Serien handlar om fiskar, fåglar, insekter och träd, med en bok för varje ämne. Böckerna har vackra illustrationer och en kort informativ text. Jag blir varm långt in i själen när jag sakta läser, bläddrar och läser.

I Mina första insekter får jag t ex möta bärfisen, tvestjärten, humlor, bin och fjärilar. Jag får också fundera kring bihotell, pollinatörer och vad en vattenbar är. Myrornas fantastiska värld och den färgglada nyckelpigan finns också med. Ja, och mer därtill.

Jag tänker att det här är en fantastisk bok för dig som vill att ditt barn (3-6 år och uppåt) ska intressera sig för naturen. Boken innehåller fakta, men är inte tung. Den är enkel och vacker, med tydliga och fina illustrationer.

Det är helt enkelt en superfin bok för naturliga samtal.

Det är en finfin bok till fredagsmyset, namnsdag eller kanske till födelsedagen.

Den rekommenderas skarpt!

A..



#minaförstafåglar  #minaförstainsekter  #minaförstafiskar  #minaförstaträd  #emmajansson  
#roslagensbokhandel #Norrtälje  #triumfförlag  #välkommentillbokhandeln  #dinlokalabokhandel  #handlalokalt  #fredagsmys  #lördagspepp  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...