söndag 11 december 2022

Söndagsöppet kl 11.00-16.00. (Bara under adventsöndagarna!)




Lördag. 

Det var några grader kallt och ett lätt snöfall singlade sakta ner från himlavalvet. Det var vackert men kundfötterna drog in en svart lervälling i butiken. Det som är riktigt plus ur ett perspektiv kan vara minus ur ett annat. Det är ett världsligt och överkomligt (butiks)problem, men ändå. 


Folk hade skarpa dubbar på skorna. Några klampade rakt in utan tanke på eventuella golvkonsekvenser och andra höll sig kvar på entrémattan. En person satt på sig sitt medhavda dubbskydd, trots stön och besvär. Jag gladdes åt att hon tog sig besväret. 


Behöver man? Ja, det är förstås inte så bra med dubbar på innegolv. Går det sönder? Njae, det verkar ha klarat sig hyfsat väl. Måste man? Vill du att jag går med dubbar på ditt innegolv? Jag förstår besväret: jag gläds för varje person som ser sin omgivning, bryr sig om konsekvenserna av sina steg, men jag bryter inte ihop för de som bara stiger på. Tack, för allt ni är. Välkommen ska du vara. 


Cecilia Sjögren har skrivit roslagsdeckaren Svallvåg. Hon signerade sin bok utanför butiken. Man syns dåligt inne, så det är ute som är grejen här. Hon talade med folk, skrev sin autograf i böckerna och hade skoj (vill jag tro). Jag är tacksamt glad för varje (magisk) författare som kommer och sprider glädje och läslust i den här butiken. Vad vore vi utan författare? Så fattigt livet skulle vara utan all läsning. Tack, väldigt mycket tack. 


Gröna kvinnor, en förening för kvinnor, miljö, grönska och liv, besökte bokhandeln efter stängning. De talte om blommor, vad jorden behöver och vad kor och får kan bidra med eller förstöra för den ena eller andra växten. Eller för staketen de brakar igenom. Man behöver veta mycket för att rädda en växt, framför allt att den finns. Kanske är det bara Länsstyrelsen som har anteckningen i sitt arkiv, utan att berätta för markägaren om befintlighet eller vårdkrav? Hur ska man då, som medveten och intresserad markägare, kunna bidra till artens väl? Att hjälpa är grejen, eller hur, inte stjälpa. Det var ett ljuvligt vackert samtal, intresserade och kunniga människor. Det var fint att upptäcka föreningen, se och höra kvinnornas glöd och glädje. Jag blev glad och tacksam över deras driv. Tack för grönska i sinne och natur. Jag välkomnar er gärna igen. Tack, tack. 


Klart för lördagen meddelade jag förstekamrat Leif att jag åker från butiken 1830, sen for jag hemåt. Halvvägs hem tittar jag på klockan som var 1745. Vad sa jag till honom, tro? Ja, jag fick kontra och meddela annan tid. Så det kan bli, så det kan bli. Middagen var klar vid hemkomst. God och klar. Tack, tack. 


Jag är tacksamt glad över människor, samtal och alla som gör skillnad för läsning, omsorg, djur, natur och varandra. Denna lördag fick jag flera sådana glimtar. Det är vackert, ja, ljuvligt vackert. 


Tack. 


Nu är tiden kommen för att skura lersvarta golv. 


Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje idag!


A... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...