onsdag 7 december 2022

I november. Om åldrandet. Sven Eric Liedman.

I november. Om åldrandet. Sven Eric Liedman.

"Många har skrivit om ålderdomen. Sällan är de över åttio; det vanligaste är sextio eller däromkring. Då skriver man inte riktigt inifrån utan föreställer sig snarare hur det är att bli äldre. Den som är åttio eller mer än redan rutinerad som pensionär. Inte för att man vet hur alla andra har det. Det jag kan göra är att avlägga ett personligt vittnesbörd om hur det kan vara att bli gammal. Formen för detta vittnesbörd är essäns bångstyriga frihet, med snabba kast, ögonblicksbilder, korta resonemang, reflektioner. Kanske finns det en överskådlighet i själva oöverskådligheten."



Jag undrar hur vi minns, hur vi har eller haft det. Jag undrar hur vi tänker om åldrandet och om livet. Är det bara jag som undrar eller gör du det också? 

Jag lägger I november till våra bokcirklar, för att se om någon grupp vill tala om åldrandet och livet. 

Vill du delta i ett samtal hos oss, hör av dig. Vi talar om böcker i bokcirklar, om livets olika frågor i demokratiska samtal eller kanske om blomster i trädgården när Gröna kvinnor besöker oss. 

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...