tisdag 2 april 2019

Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort - Eric Rosén


Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort
Eric Rosén

Hemma hos Erics pappa är allt noggrant ordnat. Sven Rosén kan bädda sängen, skala räkor och sjunga godnattsång. Han kan recitera Ekelöf och till och med köra bil. Så länge han tar sina Stesolid, Doloxene och Sobril är han en rolig, varm och nästan helt normal pappa. Så när Eric är 17 och telefonen ringer, och hans bror i andra änden berättar att pappa misstänks ha mördat en kompis från Kolmårdens behandlingshem, kommer det som en chock. Hans pappa är på många sätt hopplös, både som förälder och samhällsmedborgare. Men mördare?

Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort är en bok om att bli vuxen i skuggan av ett brott. Det är en bok om missbruk, fängelsestraff och konsten att ta konsekvenserna av sina handlingar. Men också om den märkliga kärlek som kan finnas till en pappa som gjort något helt oförlåtligt.

De vi älskar, de älskar vi oavsett vad de gör. Är det så? Ja, kanske, ja. Ja, ofta, ja.

Det här är en personlig berättelse att läsa, reflektera och tala om, tänker jag. Kanske en bokcirkelbok, alltså. En berättelse om hur det kan vara, ja, är i många familjer. Ja, inte hela bilden då, men en del.

Erik Rosén berättar om sin familj, om sin pappa och om de svårigheter och förutsättningar som finns där. Han berättar om sin ungdomstid, hur lätt eller svårt det är i olika tid när man vill vara en del av ett sammanhang. Det gäller honom, men jag tänker att det är allmängiltigt - gäller alla, eller åtminstone väldigt många.

Berättelsen är förstås enormt självutlämnande och jag funderar kring hur svårt det är att skriva böcker om sig själv och sin familj. Ohyggligt svårt, men kanske också läkande när något av det allra värsta har hänt. Eller kanske hänt, för vem vet egentligen vad som hände?

Erik Rosén är journalist på Aftonbladet. Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort - är hans första bok.

Vi lägger den här boken på vårt bokvalsbord till våra bokcirklar.

På bokvalsbordet ligger just nu också;
  •   Allt jag fått lära mig (om att leva i en mormonsk familj)
  •   Där rinner en älv genom Saivomuokta by (norrländsk släkthistoria 1896-2015)
  •   Testamente (norrländsk släkthistoria)
  •   Om stenarna kunde tala i Palma de Mallorca (judar & dess svårigheter i historisk tid)
  •   Pow wow (amerikans ursprungsbefolkning)
  •   Den stora skrivboken (krig & exil)
  •   Agathe (en roman om en psykiater som ska gå i pension, får motvilligt en ny patient)
  •   Skallarna (bokprat 27/4)
  •   Lyktsken (Michael Ondaatje)
  •   Haggan (Aase Berg)

Vad som väljs för läsning är sedan upp till respektive grupp.

A..




Vi samarbetar med Sensus Studieförbund
i våra arrangemang i bokhandeln - ja, som
t ex våra bokcirklar!


DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...