onsdag 5 augusti 2020

Samtal är magi...


Vi talade om Malin Lindroth.s Rolf. Vi talade också lite, lite om hennes lilla bok Nuckan, men samtalsrubriken var Rolf. Ensamhet är en gemensam nyckel, men också livet. Lindroths texter är en njutning men innehållet skrapar i mig. Ja, i flera av oss, inte bara i mig. De skapar skarpa sår, kliar. Vi talar om Rolf. Om honom, henne och vad de gör med varandra. Och om hur de är som verkliga, riktiga människor. Känner vi en Rolf i verkliga livet? 


Samtalet hänger sig kvar i mig. Påverkar mig. Jag vänder och vrider på den fantastiska samtalsglädjen. Känner hur kunskapen växer i mig, kommen från varje människa som deltar. Jag lyssnar, vrider på tanken, öppnar mig för andra spår än mina egna, ser att vi uppfattar lika och olika. Vår bild av sanningen, den rätta bilden, är ibland helt väsensskild. Man kan le åt det, men också fundera kring frågan om det alls finns något helt lika eller helt sant. Vad rött är för dig, är något helt annat för mig. Vi är verkligen lika men också väldigt olika, vi tänker lika men ändå olika. Vår bakgrund, vårt bagage och våra livserfarenheter gör oss till andra människor - oss människor emellan och under livets gång. Vi växer, lär och förändras. Gör Rolf det också? 


Tone
n i samtalet är vänlig och fantastisk. Vi talar i utvecklande ordalag även om ämnet eller texten är svår. Varje person lyssnar, är nyfiken och bidrar. Det konstruktiva samtalen - om innehållet, sakfrågorna, om författarens text och intentioner, om våra tankar och associationer - fyller mig med värme och ljuvlig energi. Samtalen är en fröjd. 


Oändligt stort tack till er som deltar och bidrar i dessa underbara samtal och möten. 


Samtal är verkligen underbar magi. 


Anette Grinde
bokhandlerska i bokhandeln i Norrtälje


**** 


#roslagensbokhandel #enriktigbokhandel #handlalokalt #norrtälje #ettlevanderoslagen #välkommentillbokhandeln #dinlokalabokhandel #smultronstället #visitsweden #visitroslagen #hemester #svemester #bokcirkeln #bokvalsbordet #bokhandeln #norrtälje #magiskasamtal #demokratiskasamtal  #malinlindroth #rolf 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...