torsdag 27 augusti 2020

Kantarellkungen - Jeanette Palm & Sofia Gregersen

Vad kan vi kräva av en morfar? 


Jag läser Pove Perssons krönika i Mitt Roslagen nr 12/8-20 och tänker att han kan sluta oroa sig för framtidens eventuella barnbarn. Jag hoppas han kasta oron överbord. Det är inte hans sak om dottern är 21 år, fast hon kanske bara utmanar för att hon vet att hon kan. Sådana är de ju ibland. Pove kan läsa sinnesro-bönen och ge sig ut i en roddbåt en stund. Coola ner, helt enkelt. Längtan är en skönare känsla än oro, barnbarn är fantastiskt. Sen kan han börja fundera kring barnböcker och allt han ska göra när dottern nådigt lånar ut det kommande lilla barnbarnet till honom. Det är en fröjd. Det kommer att bli en fröjd. 


Kantarellkungen är en kapitelbok för barn i åldern 6-9 år. Jag tänker att den passar fint som högläsningsbok och också som läsa-själv-bok för den som lärt sig läsa själv. Tänk, vilken lycka det är när barnen kan läsa en spännande bok själva. Det är verkligen härlig kunskap. Att läsa, hitta orden, tänka kring berättelsen och sätta in det i egna perspektiv - det är fint, riktigt fint. Snart är det skolstart och då ska fler få lära sig mer om denna ljuvliga konst. 


Kantarellkungen handlar om Elmer och hans farfar. Det är utflyktsdags, ryggan är packad och de ger sig av ut i skogen. De har en fin relation tillsammans och det händer spännande saker under dagen. Det blir nästan lite farligt både för Elmer och för farfar, men det går fint till slut och de gör rätt när de lugnat sig. 


Elmers farfar gör som en farfar eller morfar ska, han lär Elmer om skogens guld, skogens konung, hur man hittar hem och vem som är Kantarellkungen. Elmers dag rymmer allvar, fniss, rädsla, eftertanke, ny kunskap och väldigt viktig tid tillsammans med sin farfar. Mötet med älgen är fantastiskt. Ja, man kan fatta att Elmers mamma blev lite orolig när hon fick veta vad som hänt. 


Den där viktiga tiden för Elmer i skogen med farfar får mig att le. Det kan ju också göras med morfar, mormor eller farmor. Grejen är ju allt det där - tillsammans - man kan göra. Bara vi. Kanske inte kräva, men verkligen vilja. Själv minns jag en gång när jag tillbringade tid i skogen med min pappa. Det var älgjakt i Östergötlands skogar. Jag satt bakom pappa. Tyst och stilla. Plötsligt hör vi hur det knakar i skogen. En älgko och två kalvar dyker upp. De är mäktiga och ståtliga, vackra och imponerande. Pappa lyfter sakta bössan. Jag lyfter min kamera, tyst och stilla. Jag trycker av en bild med min (dåtida skramliga) kamera. I den tysta skogen hördes ett tydligt klick. Älgarna bytte raskt riktning med sina långa kliv. Han sänkte sin bössa och vände sig sakta om mot mig. Han sa inget, men jag förstod vad jag hade gjort. 


De där minnena, om upplevelserna med mina äldre generationer är viktiga, varma och också något jag vill föra vidare till nästa gren som nu bildas i våra släktträd. Skogen, naturen, fåglarna och djuren är en underbar lyx att få uppleva. Allemansrätten och naturvettet, att sova i tält, andas frisk luft och drabbas av spännande upplevelser är verkligen fantastiskt. Tänk att bara sitta på en stubbe, äta en macka och dricka varm choklad med ett nyfiket barn eller barnbarn. Tänk att få njuta tystnaden, färgerna, dofterna och ljuden. 


Att läsa med barn och barnbarn, skapar bilder och längtan. Att sen också göra - tillsammans - något av det vi läser om är rent fantastiskt. Jag tänker att Kantarellkungen är exempel på en bra berättelse som grund för prat, läsning och riktiga äventyr.  Sen kan man bygga kojor, titta på bajs och spår, fiska, bygga holkar eller bihotell, spana på fåglar, lära sig segla eller ro en roddbåt och prata om livets allvar. Och så är det svampletardags snart, eller hur? 


Med värme från mig till dig. 


Anette Grinde 







 




Min medverkan i Mitt Roslagen!


Mitt Roslagen nr 26/8 20; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen200826

Mitt Roslagen nr 12/8-20; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200812

Mitt Roslagen nr 15/7-20; https://issuu.com/mittro/docs/mittroslagen_200715





#mittroslagen nr 28/8 2020.  #roslagensbokhandel  #weyler #jonkalmanstefansson  #naturochkultur #fantastiskafaktaomdjur #idusförlag #jeanettepalm #kantarellkungen #lillapiratförlaget #rymlingarna #ulfstark 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...