lördag 1 februari 2020

Jag drunknar ...

Wallinska gårdarna - 1938 - Norrtälje.

Jag drunknar i böcker, tänker jag. Jag har ingen plats att ställa böckerna på, det är fullt i bokhandelshuset. Jag måste ha ett bord till, så att jag kan lägga böckerna synligt. De är lättare att se, när man ser framsidan på boken än när man ser ryggarna i hyllorna, eller hur? Nåja, det ryms ju snart inte fler bord i lokalen heller, men kanske ett till? Jag tänker att jag försöker, jag pysslar väl på så gott det går.

En kund kommer in i butiken. Går ner till Ryssladan, kommer upp igen, säger;
- håller du på att lägga ner? Det finns ju inga böcker?
Jag undrar i mitt inre var hen haft sina ögon.

Ny kund kommer in i butiken. Går ner till Ryssladan, kommer upp igen, säger;
- gudarns skymning, så mycket böcker du har. Den här vill jag gärna ha.

Ny kund kommer in i butiken Går ner till Ryssladan, kommer upp igen, säger;
- oj, oj, oj. Nej, det här går inte. Jag klarar inte att välja. Du har alldeles för många böcker här.

Ja, jag har alldeles för många böcker i butiken. Kanske kan du hjälpa mig med det? På borden i det inre rummet - i Ryssladan - ligger prisnedsatta böcker. Likaså i roman/deckarhyllorna där - prisnedsatt och glatt.

Välkommen till bokhandeln vid Lilla torget i Norrtälje idag!

A..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...