fredag 20 december 2019

Fantastiska människor, härliga människor...




Ni vet, det här med folk. Hur de är, hur vi är, vad de säger och hur de agerar. Ja, ni vet, eller hur?

Vi alla är olika. Vi skrattar och gråter åt olika saker, vi reagerar när vi inte borde och känslorna väller över sina gränser när vi minst anar det. Allt är beroende av vilka vi är och i vilken situation vi lever i, just idag. Vi präglas av barndom, livet och omständigheterna och det smittar vidare på de människor vi möter under vår dag.

I butiken möter jag människor. De är kanske trötta, glada, ledsna eller inspirerade. Ja, de är fyllda av kunskap, mod och motstridiga känslor i sina butiksbesök - ja, vad vet jag om vad som döljer sig bakom skalet på en människa? Jag bara ser och hör hen en kort stund i min butik, men hon/han påverkar mig ibland rejält.

Häromdagen fick vi många bra träffar i kundernas sökningar. Vi letade, hittade och skapade magi tillsammans. Andra dagar kan det gå sämre. Häromdagen-dagen visade att det ibland uppkommer magi, som ett positivt flöde, när människor ser, förstår, försöker och skapar tillsammans. De/vi hjälper varandra, tipsar, berättar, förklarar och tålmodigt väntar när någon frågar eller stillsamt undrar.

För mig, som finns i butiken, driver den och försöker göra det bästa för platsen och människor som rör sig där, är det en ständig mix av glädje och utmaning att hjälpa, hitta, leta och bidra med rätt till personen jag möter i butiken. Jag försöker förhålla mig till både andra och mig själv och jag vill gärna hjälpa den som vill handla i butiken. Jag ser personen som någon som månar om vår lilla stad, stadskärnan och vill ha de små butikerna kvar, ja, någon som helt enkelt månar om bokhandelns väl. Hen är min vän, oavsett vem hen är.

Bokhandeln med alla nya böcker finns på nedervåningen och antikvariatet med sitt begagnade utbud är placerat en trappa upp. Mixen gör att vi ibland även hittar de omöjliga titlarna. Det är en riktig fröjd att se människors glädje.

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje idag.

A..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...