fredag 29 maj 2020

Vi pratade om Jackie, av Anne Swärd.


I samtalet skymtar våra egna erfarenheter
någon säger:

- Det var svårt. Den kom så nära.

Vi säger:

- ja, eller hur, den kröp nästan innanför skinnet.

Det visar sig att vi har olika kunskap,
olika erfarenheter.
Vi tror att vi förstår,
men vi kan inte det.
Ja, kanske lite,
men inte alltet.

Samma ord betyder
olika
hos dig och hos mig.

Jag lär mig mer
om dig och om mig,
men jag kan inte
helt förstå.

Jag har aldrig mött
någon som slår,
eller begränsar.
Eller har jag det?

Jag tror inte att jag känner
någon som slår
eller begränsar

Nej, vänta
när jag säger det,
så inser jag
att det gör jag.
Jag har bara
inte
ögonen på.
Kanske blundar jag
för det som är svårt?

Jag känner
en person
som är fantastiskt
charmig
glad och sprallig.

Han slog
någon jag tycker om.

Han slog henne.
Jag undrar
om han gör det fortfarande.
Inte henne, för hon gick.
Slår han någon annan?

Har jag i sånt fall ett ansvar
att berätta om det.

Jag vet inte om han slår.
Har jag en plikt att påminna någon
om det som hände för 20 år sedan.
Han kanske gör det än.
Han kanske gör det nu.
Hur kan jag se.
Jag är inte där.

En annan person
har varit utsatt
själv.

nära
hon har sett
sett
känt
varit mitt i
flytt
varit rädd
sörjt
plågats

Vi vet så lite om varandra
vi döljer.

Är det vår rätt
Är det så vi vill att det ska vara

Vad är demokrati?
Är det skydd?
Frihet från våld?
Vem ansvarar för varje människas väl?

A..


#jackie #anneswärd #roslagensbokhandel #norrtälje #demokratiskasamtal #roslagensparbankstiftelser #köksbordssamtal #magiskasamtal #sensusnorrtälje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...