torsdag 28 maj 2020

Jackie - Anne Swärd



Det är sol och fint. Jag går i frihet och väljer mina steg. Ja, just idag gör jag det. Jag gör det, men gör alla det?

Ellinor Gotby Eriksson skriver en krönika i Norrtelje Tidning idag (pappersupplagan) - om våld mot kvinnor, ett våld som kan drabba vem som helst. Det är en viktig reflektion. Läs den.

Idag ska vi bokprata i bokhandeln, om Jackie av Anne Swärd. Den handlar om en ung kvinna som kommer till Stockholm för att starta sitt nya liv, nya steg och upplevelser. Hon träffar en man.

Det är en relation som inte är jämbördig, efter ett tag kryper förtrycket och våldet fram. Det normaliseras, det går sakta men är tydligt.

Det är som en snara dras åt om henne. Sakta, sakta. Hon kan inte ta sig ur. När skulle hon ha kunnat ta sig ur? När? Ja, vid vilken händelse skulle hon ha kunnat gjort någonting annat. Det är svårt att se att hon kan, eller när hon kan.

Har du möjlighet att styra ditt eget liv? Eller kanske kan man inte? Vem är jag att säga att och vad man kan? Vem är jag att säga att det alltid går?

- hon är ung och naiv, är en återkommande kommentar i samtal.

Ja, hon är ung, men hade det varit någon skillnad om kvinnan i berättelsen hade varit äldre? Och stor, stark och störst. Kaxig. Är det någon skillnad om kvinnan är 50 eller 19? Eller mannen äldre? Jag hör människor som arbetat med den här typen av frågor att just det inte spelar någon roll. Det kan hända alla, vem som helst. Både du och jag.

Kan vem som helst drabbas av en människa? Av kärleken och uppmärksamheten? Av någon som har bestämt sig för att äga den här människan. Styra, kontrollera och äga. Ja, vem som helst kan drabbas - både av kärleken och ondskan.

Kan det här drabba mig, om jag möter fel person. Om jag faller för charmen, fullkomligheten. Kan det här drabba dig? Hur många i min omgivning har en sån här person i sin närhet? En som är kontrollerad eller en som kontrollerar? Hur ser jag detta?

Jag har förstått att vem som helst kan drabbas, att vi behöver höja vår blick.

Läs Jackie. Den beskriver en verklighet att känna till. Fundera sen gärna på hur din verklighet, din omgivning och din kunskap om detta ser ut. Jag funderar och undrar. Igen och igen.

Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Prata gärna med mig om boken om du läst den. Annars, kom gärna in och köp den - och prata med mig sen. Om du vill.

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...