torsdag 11 oktober 2018

Scener ur hjärtat - Malena Ernman & Svante Thunberg


Scener ur hjärtat
Malena Ernman & Svante Thunberg
Polaris förlag
2018

Den här historien handlar om mig och min familj och den kris som drabbade oss, Men det är framförallt en berättelse om krisen som omger oss alla. Kanske handlar den om utbrända människor på en utbränd planet där väder, vind och vardag ökar i styrka för varje dag. Att hålla ihop som människor och att hitta hållbarhet, det är hjärtat i denna bok. /Malena Ernman

Jag betraktar omslaget på boken. Jag ser ett naket ansikte, en bar hals och en antydan till naken bröstkorg. Hon tittar på mig, uppfordrande eller utlämnande. Ja, kanske både och.

När jag betraktar omslaget tänker jag att det är naket och utlämnande, det som kommer att berättas om i denna bok. Vad har hon att berätta om? Jo, hon och han berättar om familjens vedermödor. Om barnen och deras sjukdomar som nästan tar kål på familjen. Hon berättar om hur de alla dräneras, hur de strider med mängder av instanser i livet för att få hjälp och hur svårt det är. Berättelsen är deras, men skulle kunna vara från vilken familj som helst. Jag tänker att det är bra att just deras berättelse berättas, för att så många lyssnar till Malena Ernman och att fler därigenom får möjligheten att lära sig nytt. Jag tänker att berättelsen är viktig. Jag hade kanske inte läst just de här viktiga orden, om den istället berättats av någon annan. Att just berättaren  spelar roll. Det är väl ändå berättelsen som är det viktiga? Nja, sådana är vi nog inte.

Nåväl. Jag läser.
För att jag vill veta vad Malena Ernman och Svante Thunberg har att säga - för att det har visat sig att de står för vettiga värderingar. Jag förväntar mig viktig läsning, både om familjens vedermödor och om miljön. Båda frågeställningarna är allmängiltiga - människor, förhållningssätt och relationer liksom miljöfrågorna. Därför angår de mig. Och dig, förstås.

Nu är det lästid, eller hur?

A..






Missa inte vår rea som pågår
17 oktober - 31 oktober 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...