tisdag 10 april 2012

Tusen små bitar

Tusen små bitar.
James Frey.
Gilla Böcker 2012.
Isbn 978 91 86634 223.

Boken hanterar allvarlig drogproblematik och livet på en drogavvänjningsklinik.

Boken är fylld av känslor. Starka känslor som vrede, ångest och längtan. Den innehåller också en hel del hat och död. Och misslyckanden.

Jag ser ensamheten och dragningen till drogen. Måstet. Den som drar och förgör. Jag kan förstå den.

James, huvudpersonen, ser sin egen skuld och sin egen kraft. Han tvekar. Han vet sin begränsning. Han söker sina styrkor och svagheter. Det är som ett krig. Slaget står mellan kärleken och måstet.

Detta är en frustrerande stark bok. Den påverkar mig. Den känns. Mer än jag någonsin kunde ana.

Tusen små bitar - rekommenderas dig som klarar spänning och starka känslor.

Bokbloggerskan



Denna bok kan t ex beställas hos; Bokus - Gilla Böcker - BokiaAdlibris - om du inte har en bokhandel nära dig. 

Detta inlägg har tidigare publicerats hos Reflektioner Allteftersom. Inlägg från Reflektioner Allteftersom rörande böcker publiceras också hos Bokbloggerskan. 

lördag 31 mars 2012

Allting har sin tid...

Allting har sin tid.
Mats Westerfjärd
Votum förlag
2010
Isbn 9789185815371

Jag blir lite störd av titeln. Jag vill ändra den till Allt har sin tid, men jag antar att jag får besinna mig och acceptera att den är som den är.

Jag gillar omslagsbilden. Den mossiga och av tiden härdade cykelsadeln kan stå för tidens gång. Bilden är vacker och den skapar nya tankar, när jag låter det ske.

Votum förlag ger ut vackra och tänkvärda böcker. Jag tilltalas ofta av deras utgivning. Kor, en kärlekshistoria - Den underbara resan och Där ingen kunde tro att någon kunde bo - är exempel på riktigt fina böcker som kommer från deras led.

Allting har sin tid är inte en bok att bara läsa från pärm till pärm och sedan nöja sig med det. Det är en bok att använda för reflektion och betraktelse. - Att återvända till.

Bilderna i boken är vackra. De inbjuder till tanke. De träffar mig. Jag följer dem, en och en, och låter dem tala till mig. Sakta. Utan författarens text. Jag följer dem själv. 

Jag börjar sedan om och låter författarens ord läggas till de bilder jag redan har betraktat. De för mig till ett annat spår. Nya tankar dyker upp. Jag får vända på dem, vrida dem i nya riktningar och låta dem ge mig nya perspektiv.

Texterna till bilderna - eller bilderna till texterna - kan betraktas och läsas var för sig eller tillsammans. De ingår i en helhet, men berör mig också enskilt - för att jag är just där jag är. Jag tror också att de påverkar mig på ett annat sätt, om jag läser dem vid ett annat tillfälle. - Som i ett tillfälle när jag är i en annan sinnesstämning eller har andra förutsättningar i mitt liv. Det gör den - boken, bilden och texten - relevant att återvända till. Kanske är det tid för det redan i morgon, eller om en vecka eller i nästa månad. Det får tiden visa.

Just nu är nu här. Att vårda som sig bör.

Plötsligt tänker jag att Votum Förlag borde uppmärksammas på fotograf Johan Bohmans utställning den 18 april i Sthlm. Hans bilder, med tillhörande texter, borde göra sig väl i en bok.


Bokbloggerskan -  blir glad om du delar ditt/dina favoritinlägg från denna blogg på twitter, google, facebook eller annan lämplig plats.... Kommenterar detta inlägg gör du gärna här...

Relevanta länkar;
Votum förlag. . Mats Westerfjärd



*** *** ***
Läs även vad andra bloggares skriver om  Westerfjärd  - hopp - Votum förlag - böcker .  * Intressant. * Bloggkartan NorrtäljeBokbloggerskan samlar bokrecensioner från Reflektioner Allteftersom.

måndag 26 mars 2012

I väntan på freden

I väntan på freden, heter skriften som består av rapporter från följeslagare i Palestina och Israel. Broschyren är producerad av Sveriges Kristna Råd och har finansierats med medel från Sida. Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI) är ett internationellt projekt som drivs av Kyrkornas Världsråd. Den svenska delen av verksamheten, SEAPPI, finansieras av Sida.

I styrgruppen för SEAPPI finns representanter från Diakonia, Individuell Människohjälp (IM), Justitia et Pax, KFUK-KFUM, Kristna Fredsrörelsen, Sabeel Sverige, Socialdemokrater för tro och solidaritet,  Studieförbundet Bilda, Svenska Baptistsamfundet, Svenska Kyrkan, Svenska Missionskyrkan och Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd. De har sålunda ett ord med i laget för den svenska verksamheten, och bistår därmed med ord och handling.

Följeslagarens roll är att vara just en följeslagare, med preventiv närvaro som fokus. Tanken är att en utomstående part har en skyddande och våldsdämpande effekt. SEAPPI sänder följeslagare till området två gånger per år. De rapporterar hem, kring sina upplevelser och erfarenheter. Ganska många av dessa rapporter finns på SEAPPI.s hemsida, några brukar finnas i de nyhetsbrev som organisationen sänder ut med jämna mellanrum per e-post och några av de som har skrivits under perioden 2009-2011 finns nu i den skrift som här har nått mig. 

Följeslagarnas roll är inte att ta ställning i konflikten. Deras roll är att ta ställning för fred - med fokus ickevåld - och för att folkrätten respekteras. EAPPI  anser att ockupationen och situationen i området är förödande för såväl israeler som för palestinier, och att den måste upphöra för att en hållbar fred skall bli möjlig. Följeslagarens roll är därför att finnas, vara närvarande, och att betrakta. Deras roll är också att informera. De informerar hem, genom sina rapporter och de har att bära med sig och förmedla sina upplevelser när de kommer hem, genom t ex föreläsningar och informationskvällar i kyrkor, mm. 

Berättelserna i broschyren - eller boken - är starka. Det är korta och enkla berättelser, men de är mycket starka. De omfattar flera av de platser som finns runt om i området, där följeslagarna finns stationerade. Berättelserna visar olika riktning, men alla visar ändå samma spår. Krigets måste ta slut. Människorna i området behöver enas, tillsammans. De behöver se varandra som människor, lika och olika. Jag läser också berättelser om möten med både israeler och palestinier som undrar vad som är sant i det som ledarna ger uttryck för. Båda sidor längtar efter fred. Det gör också vi, här långt bort därifrån.  

I väntan på freden gör ont ur många perspektiv, men det känns som ett viktigt dokument. Beställ den gärna till dig. Läs och begrunda.


Bokbloggerskan -  blir glad om du delar ditt/dina favoritinlägg från denna blogg på twitter, google, facebook eller annan lämplig plats....

tisdag 20 mars 2012

Spinderella Tarantella

Titel; Spinderella Tarantella
Text; Inger Lindahl
Bild & layout; Sara Gimbergsson
Isbn 978-91-86391-10-2
Alvina Förlag
2012
 
Boken handlar om en korsspindels liv. Den har vackra och lustiga illustrationer och texter därtill. Jag skall testa den på någon liten i trakten, så snart tillfälle bjuds. Det ter sig som ett väldigt smart drag att skriva & rita barnböcker där tanken tydligt också inkluderar lärdom.

Sara Gimbergssons illustrationer är härliga, som i förundrande och fina. Hennes böcker och illustrationer måste jag leta efter på andra håll, eftersom förlaget här säger att dessa bilder står i stark kontrast till det hon gjort förr. Det låter skoj, att hon ändrar och har flera riktningar. Hennes illustrationer i denna bok, får mig att le. Det är skarpt och fint.

Texterna har med sig fakta, vilken gör den till en liten praktisk "lärobok" fast den ändå är en fin liten barnbok (ålder 3-6 år). Det är glädjande att se att författaren och förlaget har varit så seriösa att de har kontrollerat uppgifterna genom ArtDatabanken, SLU i Uppsala (Jonas Sandström & Andrea Klintbjer). Det får mig att inse att förlaget har en specifik tanke, kopplad till pedagogik. Plus, för det.

Till Alvina förlag har jag hittat via Collana Förlags grundare. Rekommendationer är värdefulla, och skapar mer för fler. Det tackar vi för.

När jag fick boken ifrån Alvina förlag så noterade jag också namnet Hoas. Det för min tanke till den fina Gotska Sandöns stora och viktiga hembygdsförening. Där finns någon - eller några - Hoas som är aktiv/aktiva i föreningen. Finns korsspindeln där, tro?

Det kommer mer om denna bok, så snart en 3-6 åring passerat i mina kvarter.

Bokbloggerskan -  blir glad om du delar ditt/dina favoritinlägg från denna blogg på twitter, google, facebook eller annan lämplig plats....

Länkar om denna bok eller detta ämne;
* Adlibris. * Bokus. * Alvina Förlag.  Om korsspindeln på wikipedia. Naturskyddsföreningen träffar en korsspindel.  


lördag 17 mars 2012

Matbok från Svenska Högarna

Matbok från Svenska Högarna
Författare Sarah Anderin
Fotograf Per Ranung
Bokförlaget Max Ström
Isbn 978 91 7126 241 7

Sarah Anderin skriver från Svenska Högarna, en plats i vår yttersta skärgård. En utsatt plats som skapar förutsättningar för annorlunda menyer, med tanke på att mataffären ligger många sjömil därifrån.

Boken utgör Skärgårdsstiftelsens vänbok 2012. Skärgårdsstiftelsen har ofta väldigt fina böcker som vänböcker. Så även detta år.

Vår yttre skärgård är unik i sitt slag, och däri finner vi Svenska Högarna. Sarah Anderin arbetar som tillsyningsman i detta område och har därmed en fantastisk arbetsmiljö. Hennes tidigare yrkesbana som kock skapar förutsättningar för det vi finner i boken. Boken innehåller många fina recept, som med tid och kärlek ger nya måltider och nya möten med människor. - Boken innehåller också en mängd fina små glimtar från Svenska Högarna, framför allt genom de underbart vackra bilderna som Per Ranung har tagit. Formen, gjord av Victoria Kapadia Bergmark, är vacker och skapar längtan. Denna bok vill jag ha framme, jag vill bläddra i den igen och igen och jag vill använda den igen och igen - den ger mig en känsla av nåd.

Laxburgare, sommarsoppa och en ljuvlig nötchokladpaj blandat med bilder av storm, hav och skärgårdsklippor för havet och skärgården nära mig. Det skapar, för mig, känslan av längtan åter till skärgårdens ljuvliga och karga platser. Känslan för maten, känslan för miljön och känslan för vår fantastiska skärgård känns tydligt, här nära.

Är du inte ännu medlem i Skärgårdsstiftelsen, så är detta ett skäl gott nog att så bli. Skärgårdsstiftelsen står visserligen för väldigt många fler och större värden än bara en fantastiskt vacker vänbok, men årets bok är fin. Den är riktigt fin.

Bokbloggerskan


Adlibris

Vi ber dig också uppmärksamma insamlingen till ett barnhem i Indien 
- den pågår just nu! 

måndag 12 mars 2012

Ensamkommande barn och ungdomar

Ensamkommande barn och ungdomar
- en praktisk handbok om flyktingbarn.

Författare; Kerstin Fälldin & Görel Strand

Isbn 978 91 27 12940 5

Natur & Kultur


Jag läste häromveckan boken; Ensamkommande barn : en forskningsöversikt av Elinor Brunnberg, Rose-Marie Borg och Camilla Fridström, utgiven av Studentlitteratur AB. Jag konstaterade då att den inte var skriven för oss "vanliga", utan snarare för människor som forskade mm. Den hade ett språk som inte träffar mig, eller oss "vanliga" människor utanför universitetsvärlden.


När jag strax därefter uppmärksammades på Ensamkommande barn och ungdomar av Fälldin och Strand hoppades jag att språket skulle vara bättre och boken skulle vara mer konkret, begriplig och praktisk. Ja, det var den onekligen. 


Förlaget Natur & Kultur skriver om boken på sin hemsida; "Den här boken ger fakta och råd till alla som kommer i kontakt med ensamkommande flyktingbarn. Boken ger handfast vägledning om vad man gör när ett barn kommer till Sverige och om gode mannens och andras arbete och ansvar. Faktaavsnitt och verkliga exempel pekar på problem och lösningar. Hur ser livet ut för ett sådant barn? Vem gör vad och vem har ansvaret?


Det är en saklig, upplysande och praktisk bok. Invävt finns berättande exempel där läsaren får se vad som kan hända i några enskilda fall. Boken innehåller också lite om invandringens inskränkningar, statistik om ålder/länder/skäl, avvisning, aktuell lagstiftning m.fl. bilagor." 


Denna bok innehåller en praktisk och konkret vandring från mottagande och fram till uppehållstillstånd eller att barnet inte längre är att betrakta som ett barn. Den innehåller många råd och klokskap t ex kring den gode mannens uppdrag och andra människor kring barnen som står för dess vård och omsorg. Den ger oss också insikt i migrationsverkets uppgifter, socialtjänstens och kommunens ansvar och tjänstemännens/gode mannens förhållande till barnen/ungdomarna. Den ger också alla oss andra, som bär ett intresse för dessa barn/ungdomar, kunskap kring gången i handläggningen och mängder av problematik som finns och uppkommer runt barnen/ungdomarna och deras väl. Den är konkret och tydlig.


Genomläst ger boken mig en möjlighet att återkomma, begrunda och inse att området inte är helt lätt. Vi, som står utanför flyktingbarnens kunskapsområde, som bara tycker och "vet" bör fånga denna bok för kunskap hur det är, eller skulle kunna vara. Boken ger inte en omfattande kunskap av skälen till barnens ankomst, men den talar kring våra regelsystem när de är här och hur de som, från myndighetshåll, tar emot skall förhålla sig med lag, rätt och god etik i sitt bagage. Detta är en nyttig och lättläst bok. Den ger mig ny kunskap inom ett viktigt och högst aktuellt område där politiken återkommande debatteras i media, ibland med omåttligt hårda ord. 


Ensamkommande barn och ungdomar - en praktisk handbok om flyktingbarn kan rekommenderas dig som vill veta mer om gången kring barnen som kommer från andra länder. Den ger oss en del av den  kunskap vi bör ha om gången i vårt land av barn och ungdomar som kommer utan familj och släkt, de som bara står själva i ett helt nytt land med en helt ny kultur. Den kan också rekommenderas dig som skall arbeta med barnen i någon form, oavsett det är som kommunal tjänsteman, som god man eller som ideell kraft inom någon av  Röda Korsets goda verksamheter med koppling till flyktingar.


Den bör läsas. 

För mer kunskap kring de barn som så väl behöver vår positiva uppmärksamhet. 

Den köps lämpligen i en bokhandel nära dig - om de inte har den hemma, tar de säkert hem den utan dröjsmål. 


Bokbloggerskan



*** *** ***  
Boken kan köpas hos t ex; Natur & Kultur.

onsdag 29 februari 2012

Tidig morgon i Indien


Tidig morgon i Indien
Birgitta Sandberg-Hultman
Sjunde Boken Förlag
2010 
Isbn 978 91 633 6152 4 

Boken handlar om när Birgitta Sandberg-Hultman, 1971, åker till Indien för att adoptera ett barn. Hon hamnar i äventyr som hon inte kunde drömma om innan resan. Hon kom helskinnad hem, tillsammans med sin son, och har nu samlat sina anteckningar och skrivit en bok om denna upplevelse.

Jag, som är Indienresenär, känner igen mig i mycket av det jag läser i boken. Tidigt i boken skriver hon;

"Men Indien gav mig.
Ur sitt myllrande sköte av överväldigande elände
gav det mig en djupare syn på livet, en ödmjukare livsåskådning.
Jag kom att hata detta land. Och att älska det.
För all framtid har jag förlorat mitt hjärta hit.
Till Indien.
Jag kommer alltid att återvända"


Indien är ett land där bruset, lukterna, ljuden, människorna, värmen, vidderna och oordningen gör sig tydligt gällande. Indien är också ett land att hopplöst förälska sig i. Det har, precis som jag, Birgitta Sandberg-Hultman gjort. Det är fantastiskt att läsa om hennes vedermödor och frustration. Jag känner igen mig och har full förståelse för hur det kan se ut, även om jag inte har trilskats med den indiska byråkratin. Det är också fantastiskt att läsa om hennes tankar och arbete för de barn som knappt finns - trots att de i allra högsta grad verkligen finns. De är många, barnen, som hamnar utanför och jag ser här att Birgitta Sandberg - Hultman och Astrid och de som finns runt om dem i Indien har gjort ett fantastiskt arbete för mängder av barn.

Sandberg-Hultman skriver "...medan jag ännu var ung nog att tro på den mänskliga förmågan att försätta berg, min förmåga. Men nu, nu vet jag att jag bara är en åskådare." - Det ter sig, för mig när jag läser denna bok, som ett uttalande där Sandberg-Hultman saknar självinsikt. Jag ser tydligt att hon, tillsammans med övriga, försätter berg och skapar gott för flera av barnen i Indien.

För dig som intresserar dig för Indien, för kvinnor som försätter berg eller för barnens väl - rekommenderar jag dig att köpa denna bok.

Boken kan köpas t ex hos Adlibris, Sjunde boken förlag, Bokus eller i en bokhandel nära dig. Kanske finns den också att låna på ditt närmaste bibliotek.
Bokbloggerskan


Vi ber dig också uppmärksamma insamlingen till ett barnhem i Indien 
- den pågår just nu!  



Bloggare om; Indien - adoptioner - kaos

måndag 27 februari 2012

Life´s a blast...


Life´s a blast
Linda Forsell
Isbn 987 91 867 43 05 5
Premiss förlag - Arena group

Omslaget visar en ung palestinsk kille med en stenslunga. Jag kan nästan förnimma ett leende i hans ansikte, trots det fasansfulla allvaret i situationen. Jag kan nästan väva in hur mycket som helst i bilden, allteftersom jag betraktar den.

Jag vill nästan inte öppna boken, med tanke på de fasor den kan ge mig. Kanske är det bättre att titta åt ett annat håll, att inte se, att låtsas som om det inte alls ligger på mitt bord.

Men, nej, jag måste se.

"En man på stranden i Gazaremsan. 2010." Sanden är ljus och vacker, havet brusar stillsamt. Bilden skapar ett leende hos betraktaren - mig. Mannen är inte ensam. Han dansar med sin vän.

Mitt leende stelnar när jag vänder blad. "En palestinsk man uppfinner en gasmask" - mannen ser ut att vara en ung grabb, bara ett barn. Ett barn som antagligen levt hela sitt liv i konfliktens öga. Mitt i - utan möjlighet att komma undan.

"Israeliska soldater skjuter tårgas på Palestinska och internationella demonstranter". Soldater i stridsmundering. Vapen. Och leenden. De unga soldaterna, också de nästan barn, är mitt i sin vardag. I sin vardag måste man le om man skall överleva, eller hur? De skall överleva och förhålla sig till sina uppdragsgivarens och sitt lands inställning till grannar och medmänniskor. Och till sina egna tankar, som präglas av sådant som uppväxt, utbildning och levnadsvillkor.

Bilden från "Tel Aviv 2010" ställs emot bilden från "Rafah, Gaza 2009". Solnedgången och njutande människor längs den ljuvliga sandstranden ställs emot massor från raserade hus. Utan ett ord får de beskriva skillnaden. Den lämnar betraktaren - mig - att tolka hur jag vill se och förhålla mig. Det förstärks ytterligare när jag vänder blad igen. Jag betraktar bilden som beskrivs med texten - "Det brukade vara hans hem. Gaza 2009".

Till sammanhanget måste jag ta med mig skillnaderna. Den ena sidan och den andra sidan. Där var och ens sanning ser helt olika ut. Sanningen ser olika ut, beroende på vilken sida du bor på, ser på, är på, utsätts för ...

Ju högre murar vi bygger mellan - runt - varandra, desto längre bort kommer fred och gemenskap. Ju mindre vi lyssnar på varandra, med förståelsesensorn påkopplad, desto mindre är sannolikheten att vi ser att där står en människa. En människa som du och jag, med en innerlig längtan bakom masken. En längtan efter fred och tryggsam närhet mellan land och folk.

Boken fyller mig med tårar. Inte för att den är vacker, utan för att den gör mig så liten och så hjälplös. Den gör mig frustrerad över min oförmåga att i en högre takt bidra till att skapa fred och ickevåld i vår värld.

Bokbloggerskan

Bokbloggerskan samlar bokrecensioner från bloggen Reflektioner Allteftersom.
Läs även andra bloggares åsikter om , palestina & någon form av obegriplig konflikt..
Boken kan köpas hos t ex; Bokus. AdlibrisPremiss förlag.

onsdag 22 februari 2012

Mat i långpanna

Mat i långpanna
Redaktör Anna Braw.
Libris förlag, Örebro.
2009.
Isbn 9789173870108

Serien kyrkkaffe omfattar små kokböcker som rör mat, kakor, bröd och tillsammansmat av olika kategorier. Böckerna är små och enkla. De är också vackra. Flera av dem finns nu på bokrean och kostar då inte mer än ca 39 kr. Någonstans kanske de också är billigare än så. På röda korsets fina secand-handbutiker (Kupan), som finns landet runt.

Recepten i Mat i långpanna räcker till många gäster vid bordet. Recepten täcker minst 8 personer och kan användas till såväl vardag som till fest. Pajer, bröd, lasagne och fiskgratäng, liksom morotslåda och honungsglaserade rotfrukter skapar bredd och möjlighet till ny fantasi. Om allt inte går åt vid den första måltiden, går rätterna i allmänhet bra att frysa in och äta vid ett senare tillfälle. Matlådor kan här onekligen fyllas med nya och spännande rätter.

Kyrkkaffeseriens böcker är för övrigt bra som små gå-bort-present-böcker. Info om priser, andra böcker i serien, mm, finner du t ex t ex hos Libris.

Jag hoppas att du lånar den på ditt närmaste bibliotek eller att du köper den hos din lokala bokhandel. De behöver ditt besök. 

Bokbloggerskan



Läs även andra bloggares åsikter om , kyrkkaffe, , & kupan.
Intressant.
  Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se.
Bokus & Adlibris säljer Libris kyrkkaffeböcker.

söndag 19 februari 2012

Måsen. Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull.



Måsen.
Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av Richard Bach 1970
Fotografier av Brutus Östling 2008
Översättare Tove Bouveng
Norstedts förlag
Isbn 10. 911301725x
Isbn 13. 97891130117159
Utgiven 2008 

"Det var morgon, och den nya solen stänkte guld över krusningarna på ett stilla hav."

Denna bok handlar om Jonathan Livingston Seagull, som är en mås som vill annat än andra måsar. De flesta måsar vill bara äta. De bryr sig inte så mycket om flygningen, så länge de bara klarar sitt matbehov med hjälp av den. Maten är viktigare än flygningen. Jonathan Livingston Seagulls är annorlunda. Hans största fokus ligger på flygningen. Han vill högre. Han vill flyga mer, bättre och han vill njuta av flygningens olika förunderligheter och all den frihet den kan ge honom. Hans längtan för honom till pina och till utanförskap. Den för honom också till fantastisk njutning och ljuvliga endorfinfyllda lyckostunder.

Jonathan Livingstone Seagull följer sin längtan. Han är inte riktigt som andra är, men han (och flera andra med honom) får leva ett rikare liv än vad han skulle ha gjort om han inte följt sin längtan. Det visar också oss andra att det är en viktig - och riktig - väg att gå.

Jag tycker mycket om Måsen, berättelsen om Jonathan Livingstone Seagull, av Richard Bach. Jag skulle dock vilja läsa den på engelska, ty jag tycker inte att översättningen av boken känns bra. Det är flera ord, som inte känns höra hemma i de ordval jag annars skulle tro att författaren skulle använda. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag skulle gärna läsa boken i dess ursprungliga språk för att se om den där har den känsla och närvaro som jag tror att boken egentligen innehåller.

Måsen, berättelsen om Jonathan Livingston Seagull, har i denna upplaga kompletterats med bilder av Brutus Östling. Brutus Östling är en fantastisk fotograf, som har fåglar som sitt huvudområde. Han har givit ut ett flertal fågelböcker, med fantastiska bilder. Bilderna i denna bok, av Jonathan Livingston Seagulls underbara och utsatta flygäventyr, är som Östlings bilder är; njutbart fantastiskt vackra. De tillför till min färd genom Richard Bachs underbara berättelse. 

Fotograf Brutus Östling är en man att följa. Hans böcker bör ha en given plats i varje bild, fågel- och/eller naturintresserads hem.  
 

fredag 17 februari 2012

Ensamkommande barn

Jag läser Ensamkommande barn : en forskningsöversikt av Elinor Brunnberg, Rose-Marie Borg och Camilla Fridström. Studentlitteratur AB. 2011. Forskningsrapporter är inte avsedda att läsas av gemene man och allmänt intresserade människor, det är helt klart. De är skrivna för andra forskare och studerande inom området, som förstår forskningsspråket. Jag förfasas en aning över den bristande tillgängligheten för gemene man, vid betraktelse av språket i boken, men inser att det antagligen finns andra böcker i ämnet som kanske har en större tillgänglighet för oss "vanliga" människor. 

 

Boken behandlar frågan om ensamkommande flyktingbarn. Barnen kommer från flera av världens oroshörn, och är i skiftande ålder. De flesta är unga killar/män, men det kommer även unga tjejer/kvinnor. Olika länder tar emot olika antal över tid, beroende t ex av regelsystem och mottagarbeteende. Ungdomarna är oerhört utsatta när de anländer och väldigt många av dem har utnyttjats i olika avseenden. Att finna tillit hos mottagningspersonal och socialarbetare kan te sig hopplöst, när frågor och svar avgör om de får stanna i landet eller inte. Sanning och utsatthet påverkar ungdomarna och deras förhållningssätt och utveckling.

 

Barnen har olika bakgrund. De är, och har varit, utsatta för våld, krig eller andra omilda behandlingar i livet. De kan ha förlorat sina föräldrar, syskon och släktingar och de har tvingats ut på en resa i osäkerhet och rädsla. Vid ankomsten blir de mottagna - på ett sätt som kan förändra deras liv, i såväl positiv som i negativ riktning. Kunskap, är för oss "alla andra", oerhört viktig när vi bemöter dessa och andra barn - och vuxna - som i flykt bytt land och istället valt att försöka göra sitt liv drägligt här hos oss. Denna typ av litteratur, men då kanske inte skriven på forskningsspråk, är oerhört nyttigt att läsa för oss som bara har en egenformulerad tanke eller en egen åsikt om hur det är. Det är inte säkert att det är som vi tror att det är. Det kan vara oerhört mycket svårare än så. 

 

Jag läser vidare på detta tema.



Bokbloggerskan



Ps...Boken kan köpas hos t ex; Adlibris. Bokus & Bokia.


tisdag 14 februari 2012

Saliga soppor


Boken är en del i serien Kyrkkaffe - med underrubriken "de godaste recepten ur kyrkkaffeserien - och några till."

Jag tog med mig boken till mitt lilla krypin i den stora staden. Där har jag knappt något kök och där äter jag bara sådant som ryms på den lilla kokplattan. I det köket passar denna bok alldeles utmärkt. Jag inser, efter en stunds läsning, att jag behöver en mixer till mitt kök. En liten och nätt stavmixer bör nog få plats. Den lär komma till nytta.


Många recept i boken har en vegetarisk grund, men där finns också fisk, kött, mjölk, ägg och grädde i recepten. Det finns något för många i denna lilla bok.

Kokosmorotssoppan smakar gudomligt. Den Världsgoda vegetariska soppan likaså. Boken berättar dock inte varför den Världsgoda vegetariska soppan kallas vegetarisk. Den fylls med grädde så det förslår, och kan därmed inte anses vara vegetarisk i mina ögon.

Långt bak i boken finner jag ostpinnarna. Det perfekta lilla tilltugget till soppan. Jäst i receptet kräver förstås jäsningstid, men det må det vara värt. Detta tilltugg vill vi gärna ha.

Boken är skapt i en vacker form. Den är sammanställd av gott, med omsorg och med kärlek. Fina fotografier kröner verket.

Denna bok får gärna stå i mitt lilla kök. För att användas för mig själv och till mina gäster. Boken känns också som en mycket bra - lätt, lagom och användbar - gåbortpresentbok.

Den kostar 39 kr på årets bokrea 2012.

Bokbloggerskan



Titel; Saliga Soppor
Redaktör; Anna Braw
Foto; Magnus Aronson
Form; Maria Mannberg
ISBN 978-91-7387-050-4
Libris Förlag.

Kyrkkaffeserien.
Adlibris. Bokia. Bokus.

Glöm inte att tipsa någon till årets boktipsare!
Intressant Nyligen.se


söndag 12 februari 2012

Pulsträning

Pulsträning.
Sisu Idrottsböcker.
Mikael Mattsson & Filip Larsen
2011

"En av de mest grundläggande förutsättningarna för all träning är att kroppen anpassar sig till de krav vi ställer på den."

Ja, för att bli uthålligare och prestera bättre behöver vi träna och belasta våra organ. Det måste ske igen och igen, och i höjande dos. Latar vi oss, så blir vi bättre på det. Springer vi, så blir vi bättre på det och paddlar vi, så blir vi bättre på just det. Ibland ger också det ena följdeffekter på det andra, beroende av vilken dos vi lägger på vad och hur detta sker.

Mikael Mattson och Filip Larsen är forskare, tränare och aktiva idrottsmän, som vet vad de talar om. Utifrån sin forskning och lärdom i praktiken har de formulerat denna skrift, till nytta och glädje för den som vill lära sig mer om hur kroppen fungerar, hur man kan tänka och göra för att förbättra sina möjligheter att prestera mer och därmed också att undvika att falla i gropen som innebär felträning och onödiga skaderisker.

Jag ler en aning när jag kommer till sidan 4 i skriften: "Om man blir flåsig och ansträngd av att gå uppför ett par trappor så har man en låg arbetsförmåga och alltså en dålig kondition." Jag ler, och minns vår tur till New York i november 2011 - där jag flåsade friskt uppför några trappor när vi var ute och vandrade på stadens gator. Vi var där för att springa New York marathon - och jag tror inte att min kondition var dålig, även om dålig naturligtvis kan vara ett relativt begrepp.  

En av bokens målgrupper är personer som har eller har tänkt köpa en pulsklocka, och är intresserad av att veta mer hur man kan nyttja dess möjligheter. Pulsklockan - och pulsträningen - är, eller kan vara, ett sätt att lära känna sin kropp och sitt sätt att träna.

Häftet behandlar t ex grundläggande fysiologi, träningsfysiologi, vilka faktorer som påverkar pulsen, effekter av träning på puls, intensitetszoner, tester och hur man skall träna efter puls. Den avslutas med en ordlista och exempel på träningsprogram för olika kategoriers träning. Skriften är stundtals starkt teoretisk med begrepp därefter (med förklaringar i ordlistan), men innehåller också praktiskt praktiska inslag. Den som vill veta om, hur och varför kring hjärta, intensitet, puls och god träning har därför möjligheter att finna god nytta av detta häfte.

För kunskap om mer och bättre träning ter detta sig klokt att begrunda.

Bokbloggerskan.


torsdag 9 februari 2012

Bilder av Åre = Images of Åre

Bilder av Åre = Images of Åre
Redaktör och texter: Jörgen Vikström.
Jamtli Förlag, Jämtlands läns museum
2006
www.jamtli.com
Isbn 13: 978 91 7948 204 6
Isbn 10: 91 7948 204 x
Boken är skriven såväl på svenska som på engelska.


I min ungdoms dagar passerade vi emellanåt Åre, på väg till Duved, och de stora backarna där. Jag minns dem som stora och branta. Någon eller några i syskonskaran kvalificerade sig, olika år, för deltagande i Kalle Anka Cup i slalom, störtlopp eller storslalom - så några av våra ungdomsår har vi varit i trakterna. Några år senare stod det slalom på agendan igen, men nu utan slalomportar. Då dök gärna Åre upp som alternativ. Åre är besökt, liksom Duved och Storlien, som också de är vinter- och friluftsorter - de senare ligger dock en god bit efter Åres utveckling idag.

Denna bok är ett av Jämtlands läns museums försök att förmedla bilder av årets utveckling som turistort. De gör det väl. Åre var en stillsam liten by, med ett fåtal gårdar. Den har nu utvecklats till att bli en världs- och väl känd vintersportort. Åre växer därtill sommartid, vill jag tro, så den är numera inte bara en känd vintersportort utan även mycket attraktiv sommartid. Löpning, cykling, paddling, vandring, mm, är aktiviteter som frestar många och finns lätt tillgängliga i Åre under vår, sommar och höst. Där finns en stark kraft för utveckling - fokus är turism, rekreation, rörelse och friluftsliv.

Grunden - bilderna - till boken är den fotosamling som finns i Jämtlands läns museums arkiv, där också fotografen Nils Thomassons bildmaterial från Åre finns bevarat. En bildskatt att ösa ur, att välja bland och att njuta av fanns sålunda tillgänglig i arbetet med denna bok. Bildskatten finns också för framtidens böcker eller utställningar ur andra perspektiv. Det är glädjande att bilder bevaras och att de delas med oss andra för njutning, information och nya perspektiv.

I boken finner jag en historisk genomgång. Från inlandsistid fram till alpint vm 2007 spänner boken brett. Det första hotellet byggs 1895 av en driftig skånska, 1910 invigs bergbanan och 1940 invigs den första skidliften. Däremellan och därefter har utvecklingen varit fantastisk för Åre och dess kringbygd. Det är sannerligen inte längre en stillsam liten by.

I kapitlet som rör höjd över havet (1420 meter över havet) noteras med glädje att STF har varit involverade för bygdens tillväxt. De vurmade för enkelheten att ta sig ut i naturen. Med järnvägen mitt i byn var det verkligen enkelt att komma direkt ut i naturen. Järnvägen spelade onekligen roll för bygdens tillväxt, liksom höjden på berget strax intill. Även idag finns STF aktivt i Åre, nu med ett nyöppnat hotell mitt i byn.

I boken finns vackra, gamla och nya, bilder som visar bygden och dess utveckling. Detaljer, lantbruk, vidder, höjder, människor, turismen, tidens klädsel, byggnadernas framväxt, Ingemar Stenmark och mycket mer finns väl dokumenterat i viktiga bilder och väl beskrivande texter. Det är roligt att se det väl valda och gott beskrivna urvalet som gjorts och delats med oss som gärna vill se hur det var.

Åre är en fantastisk bygd. Bilder av Åre ger oss viktiga bilder av Åre, den visar historien, vägen fram, den spelar roll och den lär oss mer.

Bilderna på t ex sidan 32-33 och 38-39 visar fantastiska vyer över byn och skutan. När jag ser dem, och övriga bilder, tänker jag att det ter sig viktigt att fotografer och de/den som arkiverar bilder påminner sig om att alltid notera årtal, vy och fotograf för möjlighet till framtida dokumentation och vidareförmedlande. I dagens samhälle, med de digitala bilderna, kanske det blir ännu viktigare. Kanske gör den ofantliga bildmängd vi har idag att det blir svårare att se när, vem och vad något fotograferats och att arkiveringen måste bli helt annorlunda än vad den måste bli med äldre bilder i pappersform. Hur tänker arkivarier och museum kring arkivering av den moderna, digitala, bildmängderna? Det vore intressant att veta hur alla viktiga bilder som tas idag förvaras för senare nyttjande, visande och delande.

Till hjälp för dokumentation för en enskild bygd finns ibland en mästare att tillgå. I Åre fanns en mästare - en fotograf som lämnat en mängd bilder efter sig. Nils Thomasson (1880 - 1975) har onekligen spelat roll för dokumentationen av regionen under sin levnadstid. En fotohistorisk skattkista, säger Ove Hemmendorff, 1.e antikvarie Jämtlands läns museum, om Thomassons efterlämnade bilder. - Ja, tänk, om den brunnit inne. Skattkistor skall förvaras med omsorg.

Människornas fjäll som tillgängligt, den rika gästen som viktig, kvinnorna i Thomassons bildskatt och de nya tiderna för att skapa mer för bygden skapar leenden och förundran allteftersom jag bläddrar och läser. Ingemar Stenmark var en bidragande orsak till Åres väg mot toppen. Det är härligt att se att den starka, men milda, personligheten Stenmark påverkat den vackra bygden i positiv riktning. Ja, Åre är väldigt mycket mer än "bara" en skidort. Här finns makalösa fjäll, fantastiska människor och fridsam natur - året runt.

Det gör mig glad när bilder görs tillgängliga för fler genom böcker, istället för att stanna i lådor på museum,  splittras i arvstvister eller glömmas i dammiga vindsförråd. Det gör mig glad när någon tar sig tid och visar vägen genom bildskatterna med texter som spelar roll. Det gör mig glad när nya perspektiv bygger på den allmängiltiga bild som finns i mig, den som bryter av och för mina tankar i nya spår.

Bilder av Åre gör mig glad. Den visar mig bilder och nya perspektiv. Den visar smultronställen som spelat roll i mängder av år och för mängder av människor. Då och nu. Igen och igen.


Bokbloggerskan 
- bloggar i övriga frågor på Reflektioner Allteftersom


Bilder av Åre kan beställas via;





tisdag 7 februari 2012

Inbjudan till föreläsning; Ord & bild om en resa per cykel i Indien.

Vi färdades längs den västra kusten, från Mumbai till Trivandrum, från nord till syd. Vi kom människor och natur nära. Vi stretade på vägar som inte fanns. Vi frågade efter vägen igen och igen, men hamnade ändå smått tokigt ute i ingenstans. Kartorna drev oss nästan till vansinne och trafiken fick oss att förundras. Ibland fick vi hålla in armbågen ordentligt, så att vi inte kom för nära. Hörselproppar kan man inte bära i den aktiva trafiken, men ibland blev längtan stor efter tystnad.

Ja, Indien är smått annorlunda. Det är en fantastisk njutning att vara där.

Du hälsas välkommen att följa med en bit på vår resa. Med ord och bild berättar vi om vår senaste resa i detta fantastiska land.

Huvudarrangör; Hembygdsföreningen St Eriks Gille, Roslagsbro.
Föreläsare; Anette Grinde
Medresenär; Leif Hemlin

Datum; Måndag 12 mars 2012.
Tid; kl 1900
Plats; Sockenstugan, Roslagsbro - Norrtälje
Information & frågor; Anette Grinde tfn 0708 905 731


För övrigt söker jag nu ett förlag som bistå mig i uppgiften att ge ut en bok om våra resor ...

måndag 6 februari 2012

Under asfalten vilar en strand.



Brutus Östling.  
Under asfalten vilar en strand.
Midways albatrosser.
Isbn 978-91-1-303535-2
2011

Norstedts förlag - ingår i Norstedts Förlagsgrupp Ab, grundad 1823. Www.norstedts.se

Jag får erkänna att jag bär en svaghet för duktiga fotografer. Jag avundas dem deras fantastiska kunskap, deras konstnärliga sinne och deras otroligt vackra bilder och böcker. Avundas, men längtar - ja, jag betraktar gärna deras fantastiska bilder.

Brutus Östling har tidigare givit ut sju böcker, där fåglar är det genomgående motivet. Örnar, pingviner, pelikaner och andra fantastiska fåglar har fastnat i hans sinne och på hans bilder. Fåglarna har han fångat flygande, sittande, vandrande, jagande, stretande - han har helt enkelt fångat dem mitt i deras äventyr i den fantastiska naturen. Han har, med ett oändligt tålamod, fantastisk kunskap och bildkänsla fångat fåglarna och naturen på ett sätt som många av oss i vår vildaste fantasi inte skulle kunna. För detta fantastiska arbete har han t ex prisats som Årets Naturfotograf i Sverige 2006, Nordisk Naturfotograf 2007 och Augustpriset 2009. Därtill har två av hans böcker utsetts till Årets Pandabok av WWF 2006 och 2008. Det finns duktiga fotografer - och det finns fantastiskt duktiga fotografer. Brutus Östling är av den senare sorten.

Brutus Östling har besökt Midwayöarna, beläget mellan Hawaii och Japan. Där huserar albatrosser och en fantastisk natur. Mitt ute i en fantastisk otillgänglighet och med insikt om att naturens kraft är fantastisk, ägnade Östling tid och kraft åt att fånga dessa fantastiska fåglar och den natur som finns på ön. Han gör det med en innerlig känsla, som känns. Känns, så att man får dra efter andan.

I denna bok har han också skrivit texten. Texten bygger på kunskap som påverkar mig och som skapar intresse. Jag gläds, njuter och förfasas över det jag läser. Han berättar om naturens kraft som hänsyn och hänsynslöshet. Han berättar om krigets och fiskets fasor, liksom om naturens förstörelse genom vågorna som skär tvärs över allt och om människans nedskräpning som skapar så mycket bedrövelse i naturen.

Jag läser och jag betraktar de fantastiska bilder. Jag bläddrar mig sakta genom boken. Brutus Östling kommer fåglarna nära. Han står mitt ibland dem, som en vänlig vän. Han förevigar deras dagar, deras stret och deras vardagslek. Nära, nära, står han där mitt ibland dem. Mitt i. Som en kär gammal vän. Utan att störa och utan att förstöra.

Mitt i vingslaget står han. Eller ligger. Fåglarna och naturen fångar honom, fängslar. Som han sedan på ett fantastiskt vis låter oss ta del av.

Han fångar färgerna.
Han fångar flykten.
Han fångar livet.
Han fångar döden.
Han fångar naturen.
Han fångar gryningsljuset.
Han fångar individerna.

På ett sätt som ingen annan kan. 

För dig som finner bilder, fåglar eller vacker natur viktigt och värdefullt, har du här en bok som gör det mödan värt att pallra sig iväg till en bokhandel (eller ett bibliotek) nära dig. Denna bok bör du inte vara utan.

Bokbloggerskan




lördag 4 februari 2012

Mumins bästa dag.

Mumins bästa dag.
En pop-up-bok, med flikar och överraskningar.
Isbn 978 91 501 1390 7
Tryckt i Kina 2011.
Alfabeta Bokförlag Ab, Stockholm.
Tove Janssons originalfigurer och illustrationer.

Mumintrollet, Snorkfröken, Lilla My och de andra i Mumintrollets värld är ute i naturen och njuter av vad den har att ge. Boken är en pop-up-bok för ålderkategorin 0-3 år. Boken har vackra bilder och är en väg in till Tove Jansson fantastiska Muminvärld. Det är lycka och ett glädjefyllt tårtkalas som avslutning på en fantastisk dag.

Detta är en bok för en förälder att visa för sitt lilla nya barn.  Mumins värld är väl värd att presenteras.

Bokbloggerskan



BokiaBokus. Adlibris. Isbn 978 91 501 1390 7Alfabeta. Intressant. Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se.

tisdag 31 januari 2012

The essential guide to customs och culture. India. Culture Smart!



Med oss på vår resa i Indien 2011 - 2012 har vi;

The essential guide to customs och culture. 
India. 
Culture Smart

Den är skiven av Becky Stephen 2010.
Andra tryckningen 2011.

Boken ingår i en serie böcker om länder, omfattande minst 70 länder.

Vi har också med oss Lonley Planet, men vi har mycket större nytta och glädje av Culture Smart! India. Den beskriver t ex Indiens religioner, land och folk, dess värderingar och attityder, vänskap och familjeliv, resor, hälsa och säkerhet och en del om sådant man bör eller inte bör som gäst eller resenär i landet.

Vi känner igen oss i mycket och lär oss om annat. Vi återkommer till den igen och igen. Den är matnyttig, allmängiltig och träffande. Vi känner att den stämmer med det vi upplever allteftersom vi reser i landet.

Lonely Planet hjälper oss sällan. Culture Smart skall vi onekligen testa för andra länder som vi skall besöka. Den var helt enkelt riktigt bra.


Bokbloggerskan

lördag 26 november 2011

Upplev Sverige - En guide till upplevelser i hela landet.

Upplev Sverige - En guide till upplevelser i hela landet.
Huvudförfattare Mats & Åsa Ottosson
Huvudfotograf Peter Hanneberg
Huvudredaktörer Guy Engström och Martin Ransgart
Isbn 978-91-7424-263-8
2011
Bonnier Fakta

http://www.bonnierfakta.se/

Sverige är värt en resa, skriver Bonnier Fakta i sin beskrivning av denna bok. Njae, tänker jag. Sverige är värt väldigt många resor, känns mer rätt. Sverige är kort och gott ett fantastiskt land att vara i och att resa i (säger jag, som strax igen skall lämna landet). Sverige har en sådan fantastisk bredd, så många olika miljöer och små många underbara platser, människor & företeelser att möta.

Upplev Sverige är en fantastisk guide till mängder av upplevelser landet runt. Den lotsar oss till våra olika landskap, den visar oss vägen till en bostad, till middagsrestauranger och aktiviteter. I boken finns små och stora platser, fantastiska sevärdheter och vad man absolut inte bör missa. Det är en mycket omfattande Sverigeguide, som förtjänar att följa med när du reser runt i vårt vackra land. Just nu ser jag två böcker som du bör ta med dig på din resa i Sverige. Dessa är Upplev Sverige och Svenska Turistföreningens vandrarhemskatalog.

I Upplev Sverige finns mängder av härliga fotografier och illustrationer. Fint gjorda kartor som visar vägen och fantastiskt informativa texter. Texterna är korta och konkreta. De visar orter, landskap, blommor, anedokter, fornlämningar, städer, hällristningar, urskog, kyrkorum och barnens bästa tips. Där finns även restauranger och caféer, hotell och vandrarhem, gårdsbutiker, marathon och björnidevandring. Så ja, den har, precis som vårt fantastiska land, en ofantlig bredd. Upplev Sverige innehåller verkligen en fantastisk mängd artiklar med mängder av underbara tips.

Det skulle kännas som att häda att inte läsa i och återkomma till denna bok. Om du tycker om vårt land, är detta en bok att hålla i, att läsa i och att återkomma till. Det är kanske inte en bok att läsa från pärm till pärm, men det är en bok att använda. Det är något att nyttja sommartid, vintertid, höstrusktid och i ljuvlig knoppningstid. Före resan och under resan. Och som underlag för nästa resa. Och nästa efter den.

Jag har stött på författarna Mats & Åsa Ottosson tidigare. De har t ex skrivit boken Kor - en kärlekshistoria och Var Dags Hälsa. Jag får väl erkänna att jag tidigare har gillat deras verk. Jag gillar dem verkligen inte mindre med denna bok. De har, tillsammans med fotograf, redaktörer och övriga medarbetare, gjort ett fantastiskt arbete.

Upplev Sverige och STFs vandrarhemskatalog blir helt klart mina följeslagare på mina kommande Sverigeresor.

Boken är tjock, läcker och redigt matnyttig. Vad mer kan man begära?

Bokbloggerskan

Mats & Åsa Ottosson är natur- och reseskribenter. 
Du finner dem t ex på  ottossonochottosson.se.

tisdag 15 november 2011

Agnes Hammarskjöld, född Almqvist

Isbn 978 91 633 9623 6
Agnes dag. En bild av Agnes Maria Carolina Almqvist gift Hammarskjöld.
Författare Lisa Segerhed.
Cikoria förlag inom Silverana Ab.
2011.

Agnes Hammarskjöld, född Almqvist. Gift med Hjalmar Hammarskjöld. Agnes fick fyra söner, varav en var Dag Hammarskjöld.

Agnes dag handlar om Agnes, även om fakta runt Hjalmar och Dag hörs tydligt i boken.

Lisa Segerhed har ett enkelt språk, ibland på gränsen till talspråk. Lisa Segerhed anväder ofta ord som nog, indikerande egen tolkning av de händelser som visats faktiska. Detta ger hon också uttryck för i sin beskring i inledningen till boken - att det är just hennes tolkning. Boken blir Segerheds personliga inlägg. Jag hoppas att detta inte blir hennes sista inlägg kring Agnes Hammarskjöld.

Agnes var Hjalmars hustru och författaren Lisa Segerhed är tydlig med att det var Hjalmar som styrde Agnes liv. Agnes blev professorska, landshövdingska, presidenska, statsrådinna, hustru och mor. Hon följde sina roller, skapade en god verklighet för sin familj och höll i hushållsapparaten runt maken och de fyra sönerna Bo, Åke, Sten och Dag.

Lisa Segerhed har tagit del av mängder av böcker, liksom av tusentals brev och andra handlingar för att skriva denna bok. Hon har läst och tolkat. Hon har också vandrat bland kvitton, räkenskaper och förhållningsorder till personal och söner skrivna på det som kan skrivas på. Referenslistan kring litteratur om Hammarskjöldarna är lång och bör kunna generera mången kunskap om familjens framfart, genom bakslag och framgångar i det offentliga (och privata) livet.

Agnes var en kvinna av sin tid, tillsammans med en framgångsrik man. Hjalmar Hammarskjöld vore inte det han var utan Agnes. Det bör poängteras. Det gäller också Dag Hammarskjöld. Det skall läggas till hennes digra meritlista - tydligt och markerat. Och till deras.

Att hon blev omyndigförklarad genom sitt giftemål, men ändå nästan var landshövding, skapar också en förståelse för de olika roller som låg på hennes lott - och på kvinnor av hennes tid. Vi ser ett brett spektra hos en fantastisk kvinna. Varje människas historia är värd att berättas. Om Agnes Hammarskjölds liv, handling och väsen läser jag gärna mer.

Det glädjer mig att Lisa Segerheds bok har korsat min väg. Det gjorde den för att jag är medlem och aktiv i Svenska Turistföreningen. Dag Hammarskjölds gärning finns också där - och då också Agnes.

Bokbloggerskan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...