tisdag 6 mars 2018

Den stora utställningen av Marie Hermanson

Den stora utställningen
Marie Hermanson
2018
Isbn 9789100169992
Albert Bonniers förlag
(Historisk roman, Göteborg, 1920-talet)

Den 8 maj 1923 invigs Jubileumsutställningen i Göteborg. På plats finns den unga journalisten Ellen, men också polisen Nils. När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.

I boken följer vi Ellen, Nils och Albert med deras tankar och händelser i tiden, men också Otto, som är den som minns också i vår tid. De är helt olika personer, vars närvaro i tiden flätas samman och påverkar varandra. De är mitt i händelseutvecklingen, från helt olika roller. Ellen är journalist, Nils polis, Otto sköter om sin åsna och Albert är just Albert Einstein i väntan på sitt nobelpris. De är, som vi alla, högst speciella figurer och Einstein drabbas av oväntade förhinder och förvecklingar genom historiens gång. Ellen, Nils, Albert och Otto intresserar. Jag vill veta vad som är och vad som händer.

Marie Hermansson är en duktig berättare. Jag följer hennes spår, hennes olika berättelser om de olika personerna och händelseutvecklingen. Hon beskriver problematiken för figurerna, lägger in fina beskrivningar över deras övriga liv och för händelseutvecklingen framåt så att boken inte läggs på min tråkiga bokviloplats. Den följer mig dit jag går, jag vill helt enkelt läsa vidare. Jag vill veta hur det går och uppskattar händelserna och beskrivningarna under resans gång.

Marie Hermanson, är en svensk författare, reporter och frilansjournalist. Hon växte upp i Sävedalen, strax öster om Göteborg, tillsammans med sina tre syskon och föräldrarna som var lärare. Hon gick på Journalisthögskolan i Göteborg och studerade sociologi och litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Efter avslutad journalistutbildning arbetade hon som dagspressjournalist på olika tidningar. 1986 debuterade hon på Albert Bonniers förlag med Det finns ett hål i verkligheten, en samling berättelser, inspirerade av sagor och myter. Den Augustprisnominerade romanen Värddjuret (1995) blev hennes genombrott, och med Musselstranden (1998) nådde hon en stor läsekrets.

Marie Hermanson har skrivit;

  • Det finns ett hål i verkligheten. 1986
  • Snövit. 1990
  • Tvillingsystrarna. 1993
  • Värddjuret. 1995 (Augustnominerad)
  • Musselstranden. 1998
  • Ett oskrivet blad. 2001
  • Hembiträdet. 2004
  • Mannen under trappan. 2005
  • Svampkungens son. 2007
  • Himmelsdalen. 2011
  • Skymningslandet. 2014
  • Den stora utställningen. 2018

Jag tycker om läsningen av Den stora utställningen. Den här boken kommer att läggas fram som ett förslag i en läsecirkel i bokhandeln inom kort. Den får helt klart plus från min sida.

Skymningslandet finns också i bokhandeln just nu. Några av de övriga kommer också att tas hem (i pocketformat) för att fylla på i hyllan där Marie Hermansons böcker står.

Marie Hermanson förtjänar läsning, tänker jag. Den stora utställningen likaså.

A..










Följ gärna 
på instagram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...