tisdag 8 oktober 2019

Är recensioner hinder för läsning?

Ibland är recensioner hinder för läsning, ja. Ibland, som i lite för ofta.  Det är en smula sorgligt, tänker jag när jag ser vad läsarna då missar.

Vi har fantastiska romaner, deckare och biografier, som väljs bort för för att någon skrivit om boken, recenserat. En negativ kommentar kan räcka för att människor ska avstå läsning. Ja, det finns mycket annat att läsa, men man riskerar att missa något riktigt bra och viktigt för att man låter sig påverkas av att någon skrivit något negativt. Ja, ibland verkar det räcka med ett förfluget litet ord. Varför gör vi så? 

Jag hör det ofta i butiken. Säkert gör jag det själv också, låter mig påverkas, även om jag aktivt anstränger mig för att inte göra så. Inget och ingen är perfekt, men varför låter vi oss hindras av de små negativa detaljerna, när det finns så mycket positivt, utvecklande och intressant. Hur gör du? 

Jag rekommenderar en fantastisk bok (som fått mängder av fina recensioner) och kunden svarar: 

- åhh, nej. Den fick dåliga recensioner, har jag hört. Den vill jag inte läsa. 

Jag ser att vi hindras i vår läsning för att vi läser recensioner om böcker, eller lyssnar på rykten - där vi läser det negativa utan att lyssna till allt positivt. En negativ rad i en recension är mer värd än tio positiva. Vi hindras av våra egna förutfattade meningar, vår tolkning och vår känsla.  Vad vi har bestämt oss för är oruckbart. Vi glömmer att en recension är en subjektiv reflektion, och att vi tycker väldigt olika. Är det inte viktigare att bilda sig en egen uppfattning än att bara gå på andras? 

Jag uppmanar läsaren att försöka undvika att färgas av recensioner, av andras uppfattning. Det är din egen läsning som bör bilda grunden. Det är din läsning som är viktig, din känsla.

Ta dig tid. Ge dig tid. Hasta icke. Det är definitivt värt besväret. 

A.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...