måndag 2 september 2019

The Mars Room - Rachel Kushner


Vad innebär det att vare en förlorare? Vem/vilka är förlorare - och varför?

Hur blir våra liv? Hur hamnar människor i droger och brottslighet? Är det ungdomens oförstånd eller livets tillfälligheter som styr våra liv? För oss till förödelsen? - eller är det beslutet att gå till vänster eller höger i en korsning som leder till ett möte som ger plus eller minus? För att vi råkar vara si eller så just då? Hur blir livet om vi är starka, svaga eller har föräldrar som inte fångar oss när vi faller?

Du var elva år. "Du skulle inte ha följt med. Det förstår jag." - Hade du inte gjorde det, så hade du inte suttit på en anstalt idag. Är det en sanning? Eller var det annat som också spelade roll?

Hur står det till med livet, ungdomsstölderna och det meningslösa våldet? Vilka möten förändrar våra liv? Vilken tillfällig kaxighet eller barnets oförstånd skapar den oförlåtliga förödelsen i livet, sänker oss för alltid?

Berättelsen känns trovärdig, sann. Jag upprörs över de ungas testande av gränser och frånvaron av föräldrar och vuxna. Avsaknad av insikt och fostran i grundläggande värderingar, gränssättning, ökar uppenbart risken för sneddrift. Ibland påverkas hela livet av ungdomstiden snedsteg - som ibland kom sig av ett förklarbart misstag - och ibland tar man sig ur.

Rachel Kushners The Mars Room beskriver en verklighet som träffar hårt i magen. Det hjälper inte att svära inombords när människor far lilla. Nej, det hjälper inte. Verkligheten finns kvar.

För mig är det här en oerhört viktig bok - för mig och andra att läsa. För att den bär information, människor, förhållningssätt och livsförutsättningar som jag annars inte möter. För att den berättar om andra världar - och det absolut minsta jag kan göra är att läsa, se, lyssna och försöka förstå. Den - bokens verklighet - är brutal och förskräcklig, men det är ju också den värld vi lever i, och särskilt då också de barn och vuxna som inte får livspusslet att fungera på de sätt som andra tycker att det ska göras på. Det här är en värld - livssituationer - som människor lever i. Det är inte fake news.

Det är ett sätt för mig att öppna ögonen för andra världar, verkliga världar och verkliga människor - och det vill jag förstås göra, även om jag inte vill vara där. Andra måste - de har inget val. Just nu har jag valet.

Språket - ter sig passande för miljön och ämnesvalet. Ordvalen skulle inte passa sig in en annan typ av berättelse, men ter sig passande här. Tillhör det mina förutfattande meningar, tro?

Humor? Ja, man får ju le ibland - även om man kan tycka att leendet stelnar, när man inser vad man läser om. Det är inte skoj.

A..


..... .....


"Att betala med sitt liv"
- betyder det förtryck eller bara ren krass död?
#TheMarsRoom

"Böcker gör världen större"
#TheMarsRoom #böckergörvärldenstörre  #RachelKushner  #bookmarkförlag

Det är smart att inte överrumplas av känslorna. Någon kan utnyttja läget. Du vet inte något om det innan det är för sent#TheMarsRoom

"I vilket fall som helt var Johnson lika mycket människa oavsett om han mindes när hans dotter var född eller inte"
#TheMarsRoom

- "Gråt ska vara lågmäld och återhållen,"
#TheMarsRoom

Så otroligt mycket fasansfull förnedring. Oj, nej, fy.
#TheMarsRoom


"Det var min första dag i fängelset och jag hade redan sabbat mitt första frigivningsförhör, som skulle hållas om trettiosju år." #TheMarsRoom #böckergörvärldenstörre  #RachelKushner  #bookmarkförlag

"Man pratar inte om sig själv eftersom man inte har något att vinna på det". #TheMarsRoom

Det minsta jag kan göra är att läsa och försöka förstå - det här är livssituationer som människor lever i. Jag kan förstå att det är på riktigt. Barn & vuxna, var för sig och tillsammans.
Brutalt och fasansfullt. Sluta inte läs för att det är hemskt - läs, begrunda, försök förstå blir min riktning. #TheMarsRoom

Vafalls. Så de ljuger för varandra. Hur ska det gå kunna gå framåt schyst i livet? Eller är det för att de måste överleva - bara se till sitt eget, sig själva?  #TheMarsRoom

Boken får mig att tänka på våra olika liv. Hur olika vi lever, med utgångspunkt från livets lotteri - det vi har hamnat i eller förmått göra. Hur fostrar vi? Hur tar vi oss vidare, blir - är - hela? Håller oss hela? #The Mars Room

...... ......
THE MARS ROOM är namnet på strippklubben där Romy arbetade för att försörja sig, och där mannen hon dödat gjorde henne till sin.   

Nu avtjänar hon dubbla livstidsstraff på en högsäkerhetsanstalt. Det är en hård, sjuk och skitig tillvaro men ännu hårdare är att hon inte får träffa sin son, som hon förlorat vårdnaden om för att ha försökt skydda.  
Med osentimental skärpa och dräpande humor skildrar Rachel Kushner makt och vanmakt på ett sätt som får Romy och personerna som flankerar hennes liv att krypa under huden. Tillsammans med inslag ur Unabombarens perspektiv blir det en svidande kommentar till hur samhället skapar sina skyldiga.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...