måndag 9 september 2019

Män i min situation - Per Petterson


Män i min situation - Per Petterson.

Han skriver som om han löpande beskriver sin dag, kanske som en dagbok fast med ett annat syfte. Han fyller den med närvaro, minnen, återblickar, historia, vånda och liv. Skriver han om sig själv eller bara en fiktiv romanfigur?

Varje mening, stycke och sida är fyllt av några av livets många skeenden, både från förr och från nu. Där finns rena observationer, funderingar och känslor, ja, ett liv. Hans eget liv, eller karaktärens liv. Som det levs.

Han följer livet. Han följer karaktärens liv och tankar, som om han satt i honom. Noterar, berättar.

Någon säger,
- men Gud, hur skriver han. Han skriver ju inga korrekta meningar.
Någon svarar,
- jo, eller nej, ja. Han skriver precis som tanken är. Vindlande, slingrande, i tvära kast, utan skrivregler. Författaren fångar tanken och livet, följer just denna karaktär. Jag skulle säga att han gör det med bravur.

Den här mannens egenskaper och liv är annorlunda än mina och mitt. Jag får, inledningsvis, anstränga mig för att följa honom, försöka lära känna och förstå honom. Varför är han så här och varför eller hur påverkas jag av honom. Vad gör han med mig? Vad säger det om mig?

Om jag inte kan läsa om en karaktär, t ex en som inte står mig så nära. Vad säger det om mig? Hur tolerant mot eller intresserad av andra är jag då?  Att läsa är en möjlighet att sätta sig in i andras liv. Kanske är det så att ju mer irriterande vi blir på karaktärerna desto bättre har författaren lyckats.

Arvid är ganska handlingsförlamad, har tar inga stora initiativ. Han läser, skriver, tar dagen som den kommer och undviker konfrontationer och konflikter. Han undviker t o m att fråga om sådant vi som läsare undrar, antagligen för att han inser att svaret kan kräva en ansats av honom. Han har inte bearbetat sina sorger och det påverkar hans liv. Han undrar, men kliver inte över tröskeln till besväret som kan skapa känslor. Han stannar hellre i sitt tomrum. Han kanske behöver en terapeut eller också lider han inte av det som andra kan bli förbannade på.

Hur vet vi hur ett liv ska levas? (Eller hur en bok ska skrivas). Är det skillnad - eller hur är det skillnad - för en man och en kvinna? Eller är det bara skillnad för att vi är olika individer. Oavsett vad, så känns det högst intressant att lyssna till en annan persons funderingar om livet - det är lite så det känns att läsa Män i min situation. Man kan bli glad, förbannad, fundersam, förundrad - med mera - ja, känna en himla massa olika inför läsningen om romankaraktären och hans liv. Jag förundras över honom. Kanske tänker jag att han borde rycka upp sig - varför han nu skulle det. Jag kan nog ändå inte känna att han otrivs med sitt liv, så varför ska han då rycka upp sig?

Det här är en bok att läsa, säger bokhandlerskan. Det är en bok att läsa för att det är viktigt att försöka förstå andra människor, se och känna hur de har det. Ja, begrunda hur de mår, hur de gör och kanske också varför.

Vad gör boken med mig och vad säger det om mig?

A..


Instagramtaggar;
#bokcirkel #enriktigbokhandel #Mäniminsituation #PerPetterson #Norrtälje #Sekwaförlag #bokvalsbordet #bokhandelnrekommenderar  #roslagensbokhandel  #Lillatorget 

Isbn 9789188911117



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...