fredag 27 september 2019

Bomullsängeln - Susanna Alakoski


Vi läser Bomullsängeln i en av våra bokcirklar. Susanna Alakoski kan skriva, hon. Jag njuter av berättelsen, ser mostrarna, mostermännen och Hilda framför mig. Ser kvinnornas kjolar, deras kraftiga byst, mannens ilskenögon eller snällmun och känner att även den som har elaksmun kan vara en snäll man, när han far långaväga bort för att införskaffa en spinnrock till sin hustru. Det är kanske så att det finns både och - och mycket annat, hos oss alla.

Hon Hilda undrar hur livet ska bli, var hon hör hemma. Jag undrar också. Ja, hon har en mor och en far, men ändå inte. Hon har förstås någon som bryr sig om henne, som lotsar henne som om hon vore hennes mor.

Jag tål - vill tåla - mångordigheten och detaljerna, mängd i riktning och beskrivning. Kanske behöver man läsa noga, noga och reflektera allteftersom? Eller kanske tål berättelsen en smula okoncentration någon gång ibland - vad tror vi, hur ska boken läsas för bästa möjliga behållning och glädje för kommande samtal. Ju mer man vill veta, följa och förstå berättelsen, desto mer noga ska man förstås vara.

Jag njuter av läsningen. Jag hoppas att mina bokcirkelvänner gör det också! En hel del läsning och ett kommande samtal återstår. De ser jag fram emot!

A..






------ instagramtaggar ----

#Bomullsängeln  #susannaalakoski  @Naturochkultur  #naturkultur #bokvalsbordet  #bokcirkeln  #bokhandeln  #Norrtälje  #Enriktigbokhandel  #roslagensbokhandel   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...