fredag 23 augusti 2019

Jag älskar min pappa ändå - Kristina Murray Brodin & Teresa Tingbrand


En dag är pappa borta. Mamma säger att han gjorde nåt jättedumt mot nån. Och nu får han inte bo med oss. Jag saknar honom så mycket. Mot mig var han alltid snäll.

Jag älskar min pappa ändå.
Kristina Murray Brodin & Teresa Tingbrand.
Idus förlag. (Barn 3-6 år)

Kristina Murray Brodin har skrivit en berättelse om en familj där pappan har gjort något dumt och inte får vara kvar hemma. Barnet saknar så det gör ont, förstår inte och får inte riktigt bra svar om varför pappan är borta.

Berättelsen öppnar för samtal om vad man har gjort, varför och vad som kan hända. Den visar också mammans försök att hjälpa och lotsa barnet ändå, trots all saknad.

Barnens känslor viktiga. Där finns sorg och ilska. Där finns också väldigt mycket längtan. Och någon att bry sig om. Där finns självklart också en undran om pappan älskar hen, fast han inte är där.

Teresa Tingbrand har illustrerat. Där finns fina bilder med många känslor. man kan se och känna hur barnet, mamman och pappan känner. Hur de alla strävar, längtar och försöker.

Det här är en bilderbok att tala om. Kanske är vi alla både dumma och snälla, kan det vara så? Kan nån som alltid är snäll mot mig vara dum mot någon annan? Varför går det på tok ibland? Hur kan vi förstå? Hur kan vi veta vad som är bra och rätt? Älskar pappa mig? Jag älskar ju honom, saknar honom massor.

Ja, en bok att prata om!

A..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...