måndag 22 juli 2019

Asta av Jon Kalman Stefansson


Jag läser Asta av Jon Kalman Stefansson, en isländsk författare med ett ljuvligt skrivsätt. Han reflekterar, använder gott om ord, låter den ena tankens slut föras vidare till nästas början. Associationerna häftar i varandra utan slut.

Han skriver annorlunda, ljuvligt, tidskrävande och vackert. Han fångar mitt intresse, men det kräver engagemang och tid. Ja, jag faller för språket och sättet att skriva. Jag faller för det pågående samtalet och berättelserna som sakta vandrar över sidorna. Jag uppskattar naturen, människorna, hårdheten, absurditeterna och kärleken. Orden.

Vad vore hon, Asta, utan fostermor? Vem gör oss till de vi är?

Jon Kalman Stefanssons magiska text går sakta och fundersamt framåt över sidorna. Han är inte fåordig. Livet och händelserna resoneras fram. Tar tid. Får ta tid. Kanske kan den som är otålig inte slå sig till ro med denna text. Eller kan vi alla det - slå oss till ro med en vackert text som sakta för oss framåt? Vem kan och vem kan inte?

Vem vill? Jag vill, helt utan tvekan.

Vi läser nu Asta av Jon Kalman Stefansson i en av våra bokcirklar.

Vi har Jon Kalman Stefanssons böcker i bokhandeln. Asta finns i inbunden form. Hans tidigare böcker, Fiskarna har inga fötter och Som universum, ungefär finns i pocket. Trilogin om pojken finns i storpocket. 

https://bokbloggerskan.blogspot.com/search/label/Jon%20Kalman%20Stefansson


Välkommen till Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje idag. 

A..


Wikipedia om Jon Kalman Stefansson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...