fredag 29 mars 2019

50 myter om hållbarhet - Jessica Cederberg Wodmar



I 50 myter om hållbarhet guidar en av Sveriges hållbarhetsexperter, Jessica Cederberg Wodmar, oss genom komplexa frågor och den senaste forskningen samtidigt som hon slår hål på myter om hållbarhet.

Personligt, utan pekpinnar och med stor optimism visar hon vad som är betydelsefullt och vad som inte är det. Och hur hållbarhetstänkandet kan genomsyra alla delar av livet.

Boken ger läsaren verktyg för att leva hållbart på ett enkelt och smart sätt. För som Jessica skriver, hållbarhet handlar verkligen inte om att gå runt och ha ångest. Hon vill i stället hjälpa människor att förstå och navigera i hållbarhetsbegreppen och känna stolthet över den hållbarhet just du bidrar med!

_____________________

Den här boken är viktig, tänker jag, för den innehåller så mycket att reflektera över. Vad är en myt och vad där sanning? Ja, även om Jessica Cederberg Wodmar här ger uttryck för detta, så är det fortfarande upp till oss att ta ställning. Det är också upp till oss att göra, för att vi ska kunna skapa en hållbar värld.

Ibland när det talas om hållbarhet och miljö hör vi att flyget, korna, plasten eller batterierna, eller vad det nu månde vara, är bara en liten pyttedetalj i förhållande till helheten och att vi därför inte behöver bry oss om det. Jag är verkligen ledsen, men det måste vi, eftersom världen håller på att gå överstyr och vi alla nu bör bidra så gott vi bara kan.

Grejen är, tänker jag, att det nu är upp till dig och mig att göra allt vi kan för att dra i handbromsen och gå in på ett schystare stig. Nej, det är möjligt att jag inte kan göra allt, kanske inte ens massor. Men, det jag kan, det kan jag och det bidrar. Att hävda att saker inte har betydelse är fel, tänker jag, för det bidrar inte till diskussionen och till den faktiska handlingskraften.

Flyget är ett riktigt elände. Korna också. Och plasten, liksom slit-och-släng-beteendet i vardagen. Kolet och skövlingen av urskogarna, palmoljan och vattensituationen i många länder är också väldigt besvärande. Ballonger är förskräckligt, liksom engångsförpackningar, bestick och småprylar i plast.

Var och en kan bidra till hållbarheten i världen. Var och en kan skärpa sig, anstränga sig för vettigheten i miljöfrågorna, där vi har ett ansvar att bidra på bästa sätt för kommande generationer. Nej, jag kan inte göra allt, men jag kan göra rätt mycket. Ja, faktiskt himla mycket.

Om jag kan, så kan du också, eller hur? Greta Thunberg kan, och vi kan, ja.

Vad sägs om en studiecirkel om hållbarhetsfrågor i bokhandeln?

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...