måndag 24 december 2018

Arv och miljö - Vigdis Hjorth


Vi läser Vigdis Hjorts roman Arv och miljö i en av våra bokcirklar just nu.

Vigdis Hjorth är norska och förlaget som har givit ut boken är Natur och Kultur.

Natur och kultur har givit ut många fina böcker. Så också denna.

Bergljot. Kvinnan som bröt med familjen närmar sig igen. ''...bara genom att berätta, och formulera även det som är outhärdligt smärtsamt att återvända till, kan man komma vidare."

Jag gillar läsningen, även om den innehåller riktiga familjesvårigheter. Hur är det att var människa? Förälder? Barn? Det gör ont att läsa, men sanningarna och de viktiga frågeställningarna haglar över sidorna. Det är jobbigt, men mänskligt viktigt att reflektera över problematiken. Ingen är ensam, ingen lever på en öde ö. Eller i varje  fall väldigt få.

Vems sanning är rätt? Ja, kanske allas, men någon skadas kanske ändå mer än andra. Det är svårt att vara barn, vuxen, förälder eller människa. Vi är förskräckligt inkompetenta att se utanför, och kanske också inom.

Jag gillar språket.  Jag uppskattar, men våndas över läsningen. Jag tänker på de jag har omkring mig. Hur vi skadar och skadats. Vems roll som är vilken och vilken skillnad vi kan göra eller gör.

Här finns många ingredienser inbakade;
relationer, syskonskap, familjesmärta, arvstvister och frågor om kärlek och rättvisa. Kanske handlar allt om kärlek och rättvisa, den upplevda rättvisan.

Astrid, Åsa och Bård är syskonen i berättelsen. Till dessa finns föräldrarna. Och barnen. Den kretsen - föräldrar och syskon - är i allmänhet viktiga i människors liv. De är alltid något att förhålla sig till, med hela det batteri av känslor som ryms i just deras värld, ja, i var och ens. Vi vill älska och vi vill vara älskade, eller hur? Vad händer när vi älskas olika? Vad händer när vi ser sanningen och rättvisan på helt olika sätt?

Den här boken rekommenderas. Den tål att reflekteras kring. Och vi ska förstås snart tala om den i en av våra cirklar. Det samtalet ser jag fram emot.

Just nu önskar jag er fina juldagar. Och en skön nyårshelg om vi inte ses under mellandagarna.  Jag hoppas att ni har fantastisk läsning att tillgå.

Vila, goda samtal och värme i själen önskar jag er alla.

Ja, jag önskar er en god jul och vänlig frid i stugan.

Anette Grinde
som just nu är bokhandlerskan i
Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...