tisdag 11 september 2018

Är livet för kort?


Vi läser just nu
Aris Fioretos - Nelly B:s hjärta
i en av våra bokcirklar.
Kärleken är vacker här.
Ibland när jag läser recensioner tänker jag att recensenten är obarmhärtig. Att författaren har lagt så mycket tid på texten, funderat, förbättrat, förändrat och sedan kommer någon besserwisser och bara drar ett skarpt hårt streck över sidorna. Fördömer. Tycker sig veta bättre än den som har ägnat så mycket tid begrundande över bokstäverna, textraderna och sammanhanget.

Låt oss läsa klart. I lugn och ro. Låt oss ge den tiden till författarens verk. Det rör sig om några få timmar, egentligen bara några få timmar. Ställt i jämförelse med vad författaren själv har gjort är det förstås nästan ingenting.

Eller är livet för kort för att läsa sådant vi inte vill, där vi inte orkar med författarens text, styckesindelning, sammanhang, historia eller meningsbyggnad genom bokens alla sidor? Ja, egentligen är det förstås upp till var och en att fatta beslutet om var och hur vi ska lägga vår tid. Jag tänker att den ska läggas med relevant reflektion. Och inte heller jag orkar förstås med sådant som inte tilltalar. Så är det, såklart.

I Norrtelje Tidnings pappersupplaga den 10 september 2018 recenseras Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri. Jag blev ledsen över recensionen, tänker att den var onödig. Men - det kanske bara beror på att jag tyckte annorlunda. För mig levde boken upp till förväntningarna. För mig var det en bra bok. En bok som jag både kan och vill rekommendera i bokhandeln. För ämnet. För skrivsättet. För honom. För det alternativa närmandet till personerna. Läs Pappaklausulen. Låt oss gärna veta vad just du tycker - för det är högst tydligt att olika läsare tycker olika om det vi läser. Vi läser olika, tycker olika, reagerar olika - vi är antagligen rätt olika, vi läsare, verkar det som.

Så.
Läs något - och låt oss gärna veta vad du tycker. Vi har gott om böcker i vår lilla fina bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Och vi talar gärna om böcker som läses.

Du hälsas varmt välkommen till vår bokhandel.

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...