söndag 11 februari 2018

Blodlokan av Louise Boije af Gennäs

Blodlokan
Louise Boije af Gennäs
2018
Isbn 9789188545732
Del 1 i Motståndstriologin
Bookmark förlag

Vår bokcirkel läser just nu Blodlokan av Louise Boije af Gennäs. Kärlek, sorg, skräck, vänner, utsatthet och fasa kantar livsvägen för flera av karaktärerna. Det är en bladvändare fylld av märkliga turer.

För mig är boken lite trög i starten, men den fångade mig helt en bit in. Resten av dagens uppgifter fick helt enkelt vänta till en annan dag. När boken fångar mig ser jag att jag läser för fort. Jag vill veta vad som händer, vem som är vad och om hon egentligen bara är galen. Ja, det ter sig förstås en smula märkligt om hon bara skulle vara galen, men ändå.

Boken innehåller en hel del obehagligheter, både fysiskt och psykiskt våld förekommer. Den innehåller fiktion som går över alla gränser, men det skulle förstås lika gärna kunna vara verklighet eftersom verkligheten ibland är som fiktion. Ibland helt obegriplig. I boken finns också en del verkliga fall som är som märklig fiktion. Till slut är jag inte säker på om fiktionen verkligen är fiktion, och inte verklighet. Varför läggs utredningarna ner - i verkliga livet, alltså? Sekretessbeläggs obduktioner?

Ja, vad höll mig kvar? Inledningsvis var det bokcirkelns krav på att läsa boken. Kravet släppte ganska fort. Kravet övergick till en längtan att läsa. Det var kanske den överdrivna galenskapen hos huvudfiguren. Jag är nog en smula förtjust i galenskap. Jag gillade också blandningen mellan verklighet och fiktion. Vad som nu är vad.

Det finns en del lösa trådar, som antagligen är lösa eftersom det är en triologi. Det kan ju tänkas att trådarna och människorna knyts ihop i de kommande böckerna, att människorna finns kvar i huvudpersonens liv under relativt normala omständigheter. Eller också visar det sig att också dessa är av särskilt exceptionellt (ont eller gott) virke. Det får visa sig i de kommande böckerna.

Den skaver. Särskilt undras över maktmänniskorna och varför DN inte tillät publicering. Varför blev författaren tvungen att byta förlag? Var de verklighetsanknutna frågorna känsliga för maktmaskineriet eller för det första förlaget?

Blodlokan var alltså den första delen i en serie på tre. Ja, det är rätt tydligt att jag kommer att vara intresserad av att läsa också nästa bok i denna serie. När kommer den, tro?

Det återstår att se om bokcirkelns alla medlemmar kommer att vara intresserade att läsa också de efterföljande delarna.

A..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...