måndag 27 november 2017

Hjärnstark - Anders Hansen

Hjärnstark
Hur motion och träning stärker din hjärna
Anders Hansen 
2016
Isbn 978-91-7363-109-9
Fitnessförlaget (en del av Bonnier fakta)

I boken Hjärnstark skriver överläkaren Anders Hansen på ett enkelt och konstruktivt sätt om hjärnforskningen och om träningens effekt på hjärnan och därmed på vår koncentrationsförmåga, vårt sätt att fungerar i samhället och i förlängningen vårt välmående. Han visar att träning spelar roll.

Ja, det viktigaste du kan göra för din hjärna är att röra på dig. Varför slirar jag då med detta ibland? Det ter sig absurt. Jag vet, ja, jag vet att det är bra för mig. Jag vet att jag bör och ska, och ändå låter jag livet leda mig i andra spår. Jag vill träna. Hur kommer det sig att jag tillåter att haveriet sker? Antagligen för att jag är människa, inte fullt perfekt.

Jag läser i Hjärnstark att rörelsen är viktig. Och då särskilt den rörelse som innebär att jag drar upp pulsen och får utmanas en aning. Löpning ligger i högsta plus, men all träning är förstås bra och viktig. Kan du inte springa, så ta en promenad. Cykling är förstås också bra.

Jag läser och får min kunskap bekräftad, att träning är bra. Jag lär mig nytt, som ligger i linje med detta. ADHD är inte en dålig sak, men den eller människan mår bättre av att förstå att träning är grejen. Lek och spring, få upp pulsen, är bra för barnen. Det är också bra för oss vuxna. Lek och spring, få upp pulsen.

Träning motverkar depression. Träning gör oss mer koncentrerade. Träning gör oss kreativa, ger oss bättre minne, minskar stressen, gör oss mer fokuserade, med mera, med mera. Träning är helt enkelt riktigt bra. Boken också. Den kan alltså rekommenderas!

Att läsa och att springa är viktiga företeelser. Livsavgörande. Eller ta en redigt rask promenad, eller något annat som utmanar dig lite. Sätt din kropp i aktivt arbete. Gör den rörelse som får dig att må bra. Bra kan också nästan alltid bli bättre.

Spring gärna förbi bokhandeln vid Lilla torget i Norrtälje på din färd. Nej, fel av mig, spring inte förbi. Spring dit. Gå in. Säg hej! Handla en bra bok som passar dig. Och spring vidare på din färd genom livet.

A..


#Bokhandeln #RoslagensBokhandel #utochspring #fåupppulsen #Norrtälje #AndersHansen #frånbratillbättre #fromgoodtogreat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...